<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fem katastrofeår i LNG

LNG-rederiene har falt som en stein på børsene i snart fem år nå. 2020 ser ut til å bli et nytt katastrofeår for både rederier og aksjonærer.

    Publisert 20. aug. 2020 kl. 20.41
    Oppdatert 24. aug. 2020 klokken 07.35
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 602 ord
    FLERE KANSELLERINGER: Flere av Höegh LNGs lukrative kontrakter, som skulle løpe i opptil flere tiår i land som Pakistan, Chile og Ghana, er blitt kansellert. Foto: Höegh LNG Holdings

    Etter en voldsom opptur i 2013, 2014 og deler av 2015 nådde Höegh LNG-aksjen toppen på 128,50 kroner den 7. september 2015. Siden har nedturen vært hard og brutal. Aksjen er ned hele 90 prosent siden toppen og i 2020 er aksjen ned godt over 60 prosent fra 34 til i underkant av 13 kroner.

    Mye bedre har det ikke gått for Tor Olav Trøim-kontrollerte Golar LNG. Denne aksjen er ned 86 prosent siden toppen i høsten 2014 og heller ikke i år har det gått Golar LNGs vei på New York-børsen. Aksjen er ned ytterligere 27 prosent siden årsskiftet etter at selskapet har tapt store penger både i første og andre kvartal.

    LNG-nedturen i 2020

     
    Kursfall i prosent i 2020
    GasLog Partners −67
    Awilco LNG −66
    Höegh LNG Holdings −65
    GasLog Ltd −65
    Golar LNG Partners −64
    Flex LNG −42
    Golar LNG Limited −27
    Höegh LNG Partners −22
    Teekay LNG Partners −20

    Hardt rammet

    – Hele LNG-universet er blitt hard rammet av lave LNG-priser, oversupply av skip og et dårlig sentiment, sier shippinganalytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier.

    Torsdag la Höegh LNG frem tallene for 2. kvartal. Etter at selskapet tapte penger i 1. kvartal var FSRU (floating storage and regasification units)-rederiet tilbake med positive tall på bunnlinjen og i torsdag ettermiddag var aksjen til og med opp i overkant av 2 prosent.

    FORTSATT TOPPSJEF: Sveinung Støhle har vært toppsjef i Höegh LNG både under oppturen frem til høsten 2015 og i nedturen de seneste fem årene. Foto: Ivan Kverme

    – Höegh LNG leverte et sterkt operasjonelt kvartal på grunn av lavere kostnader som følge av en omfattende kostnadskuttstrategi som ble implementert i første kvartal, sier shippinganalytiker Jo Ringheim i Arctic Securities.

    Han mener det er flere årsaken til at aksjen har fått skikkelig med juling på børsen de seneste årene.

    – Selskapet hadde i utgangspunktet sikret seg lukrative kontrakter som skulle løpe i opptil flere tiår i land som Pakistan, Chile og Ghana, men som av ulike grunner ble kansellert før oppstart.

    Skipene som var under bygging måtte dermed ut i det svake spotmarkedet eller kjempe om korte kontrakter med langt svakere inntjening.

    Høy gjeld

    – Med mye gjeld, dårligere enn forventet inntjening og med skip som har falt i verdi som følge av kontraktstermineringene, har aksjekursen fått seg en trøkk. Nå er det opp til selskapet å vise at de kan levere på målet om å signere lange kontrakter på attraktive nivåer, sier Ringheim.

    SLUTT PÅ VEKSTPRISING: – Investorene har sluttet å prise inn fremtidige vekstmuligheteri Höegh LNG sier Lukas Daul. Foto: Scanpix

    Lukas Daul trekker også frem kanselleringer av allerede annonserte kontrakter som en av hovedårsakene til nedturen for Höegh LNG.

    – Det har også kommet nye aktører i FSRU-segmentet som har økt konkurransen og presset ned ratene. I tillegg har det vært kontrakttørke de seneste par årene som gjør at FSRU-ene opererer som LNG-skip. Dette har gjort at investorene har sluttet å prise inn fremtidige vekstmuligheter, sier han.

    Höegh LNG

     
    (Mill. USD) 2.kv./20 2kv./19
    Driftsinntekter 82,3 75,5
    Driftsresultat 29,6 19,2
    Resultat 2,9 −3,6

    Tre prosjekter

    Ifølge investorkontakt Knut Johan Arnholdt i Höegh LNG har selskapet for tiden tre prosjekter hvor de har eksklusivitet som FSRU-leverandør og at disse er fortsatt aktuelle.

    – I kvartalet ble det også meldt fra First Gen Corporation i Filippinene at Höegh LNG er en av tre potensielle leverandører av FSRU til deres prosjekt i Batangas City i Filippinene, som har forventet oppstart i første kvartal 2022.

    Den lave LNG prisen, som faktisk har falt ytterligere som følge av Covid-19, har ifølge Arnholdt ført til at det er god etterspørsel etter FSRUer og at det har dukket opp nye potensielle prosjekter i markedet.

    – Av prosjekter som allerede har vært i planleggingsfasen en stund ser vi at majoriteten stort sett holder seg til sine opprinnelige tidslinjer, men noen få er påvirket av Covid-19 situasjonen, sier Arholdt.