<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fem katastrofeår i LNG

LNG-rederiene har falt som en stein på børsene i snart fem år nå. 2020 ser ut til å bli et nytt katastrofeår for både rederier og aksjonærer.

Publisert 20. aug. 2020
Oppdatert 24. aug. 2020
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 602 ord
FLERE KANSELLERINGER: Flere av Höegh LNGs lukrative kontrakter, som skulle løpe i opptil flere tiår i land som Pakistan, Chile og Ghana, er blitt kansellert. Foto: Höegh LNG Holdings

Etter en voldsom opptur i 2013, 2014 og deler av 2015 nådde Höegh LNG-aksjen toppen på 128,50 kroner den 7. september 2015. Siden har nedturen vært hard og brutal. Aksjen er ned hele 90 prosent siden toppen og i 2020 er aksjen ned godt over 60 prosent fra 34 til i underkant av 13 kroner.

Mye bedre har det ikke gått for Tor Olav Trøim-kontrollerte Golar LNG. Denne aksjen er ned 86 prosent siden toppen i høsten 2014 og heller ikke i år har det gått Golar LNGs vei på New York-børsen. Aksjen er ned ytterligere 27 prosent siden årsskiftet etter at selskapet har tapt store penger både i første og andre kvartal.

LNG-nedturen i 2020

Kursfall i prosent i 2020
GasLog Partners −67
Awilco LNG −66
Höegh LNG Holdings −65
GasLog Ltd −65
Golar LNG Partners −64
Flex LNG −42
Golar LNG Limited −27
Höegh LNG Partners −22
Teekay LNG Partners −20

Hardt rammet

– Hele LNG-universet er blitt hard rammet av lave LNG-priser, oversupply av skip og et dårlig sentiment, sier shippinganalytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier.

Torsdag la Höegh LNG frem tallene for 2. kvartal. Etter at selskapet tapte penger i 1. kvartal var FSRU (floating storage and regasification units)-rederiet tilbake med positive tall på bunnlinjen og i torsdag ettermiddag var aksjen til og med opp i overkant av 2 prosent.

FORTSATT TOPPSJEF: Sveinung Støhle har vært toppsjef i Höegh LNG både under oppturen frem til høsten 2015 og i nedturen de seneste fem årene. Foto: Ivan Kverme

– Höegh LNG leverte et sterkt operasjonelt kvartal på grunn av lavere kostnader som følge av en omfattende kostnadskuttstrategi som ble implementert i første kvartal, sier shippinganalytiker Jo Ringheim i Arctic Securities.

Han mener det er flere årsaken til at aksjen har fått skikkelig med juling på børsen de seneste årene.

– Selskapet hadde i utgangspunktet sikret seg lukrative kontrakter som skulle løpe i opptil flere tiår i land som Pakistan, Chile og Ghana, men som av ulike grunner ble kansellert før oppstart.

Skipene som var under bygging måtte dermed ut i det svake spotmarkedet eller kjempe om korte kontrakter med langt svakere inntjening.

Høy gjeld

– Med mye gjeld, dårligere enn forventet inntjening og med skip som har falt i verdi som følge av kontraktstermineringene, har aksjekursen fått seg en trøkk. Nå er det opp til selskapet å vise at de kan levere på målet om å signere lange kontrakter på attraktive nivåer, sier Ringheim.

SLUTT PÅ VEKSTPRISING: – Investorene har sluttet å prise inn fremtidige vekstmuligheteri Höegh LNG sier Lukas Daul. Foto: Scanpix

Lukas Daul trekker også frem kanselleringer av allerede annonserte kontrakter som en av hovedårsakene til nedturen for Höegh LNG.

– Det har også kommet nye aktører i FSRU-segmentet som har økt konkurransen og presset ned ratene. I tillegg har det vært kontrakttørke de seneste par årene som gjør at FSRU-ene opererer som LNG-skip. Dette har gjort at investorene har sluttet å prise inn fremtidige vekstmuligheter, sier han.

Höegh LNG

(Mill. USD) 2.kv./20 2kv./19
Driftsinntekter 82,3 75,5
Driftsresultat 29,6 19,2
Resultat 2,9 −3,6

Tre prosjekter

Ifølge investorkontakt Knut Johan Arnholdt i Höegh LNG har selskapet for tiden tre prosjekter hvor de har eksklusivitet som FSRU-leverandør og at disse er fortsatt aktuelle.

– I kvartalet ble det også meldt fra First Gen Corporation i Filippinene at Höegh LNG er en av tre potensielle leverandører av FSRU til deres prosjekt i Batangas City i Filippinene, som har forventet oppstart i første kvartal 2022.

Den lave LNG prisen, som faktisk har falt ytterligere som følge av Covid-19, har ifølge Arnholdt ført til at det er god etterspørsel etter FSRUer og at det har dukket opp nye potensielle prosjekter i markedet.

– Av prosjekter som allerede har vært i planleggingsfasen en stund ser vi at majoriteten stort sett holder seg til sine opprinnelige tidslinjer, men noen få er påvirket av Covid-19 situasjonen, sier Arholdt.