Snur ryggen til kull

Lukas Daul mener det er grunn til å spørre om investorene har snudd ryggen til tørrlast på grunn av bransjens eksponering mot kull.

«HOLD»-ANBEFALING: Lukas Daul i ABG Sundal Collier. Foto: Eivind Yggeseth
Shipping

– Kulletterspørselen er blitt truffet både av covid-19 og den grønne bølgen, sier ABG Sundal Collier-analytiker Lukas Daul.

Etter Vale-ulykken i Brasil i 2019 ble coronaviruset ifølge Daul den svarte svanen for tørrbulkmarkedet i 2020, noe som har bidratt til den laveste inntjeningen siden 2016 på tross av en delvis gjeninnhenting i andre halvår.

– Utsiktene til 2021 er svakt optimistiske med en vekst i etterspørsel som overgår flåteveksten. Denne utviklingen vil dog være avhengig av at jernmalmvolumene fra Brasil fortsetter å øke.

Med nærmest ubegrenset verftskapasitet i verden kan ordrebøkene fortsatt fylles raskt opp og slikt sett kan den lave ordreboken gi bransjen en falsk trygghetsfølelse, mener Daul.

Han påpeker at nedstengning av kullkraftverk har tiltatt de siste årene og med et begrenset antall nye prosjekter tror han nettoveksten kan bli negativ igjen om noen få år.

– Det viktigste spørsmålet for tørrbulkaksjene er om aksjeinvestorene i sin driv mot en karbonfri verden har snudd ryggen til sektoren på grunn av eksponeringen mot kull. Det er all grunn til ettertanke når et av de største noterte tørrbulkselskapene selger unna skip over en lav sko for å finansiere bygging av installasjonsfartøyer til vindmøller, sier Daul, og sikter til Scorpio Bulkers.

Sundal Collier har en «hold»-anbefaling på hele tørrlastsektoren, og det inkluderer både Golden Ocean og Belships.