Klaveness letter seg i containerfart

Torvald Klaveness Gruppen benytter det sterke markedet i containerfarten til å kvitte seg med to av åtte skip.

SELGER HVIS PRISEN ER RIKTIG: – Containerskipene er en finansiell investering og er til salgs om prisen er riktig, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen. Foto: Eivind Yggeseth
Shipping

Lørdag skrev Finansavisen at Arne Blystads Songa Container hadde solgt sitt største skip, 2013-bygde «Songa Toscana», med en gevinst på cirka 20 millioner dollar midt i ratefesten i containerfarten.

Etter å ha eid skipet i tre år og et halvt år, tar rederiet en gevinst på nær 170 millioner kroner.

Men Blystad er ikke alene om å benytte stigende rater og verdier til å redusere denne delen av flåten sin. Også Torvald Klaveness Gruppen selger seg ned i containerfrakt.

Ifølge skipsmeglere er Oslo-rederiet i ferd med å selge søsterfartøyene «Bardu» og «Baleares» for 18 millioner dollar pr. stykk. En kilde sier at prisen er høyere. VesselsValue opererer med en samlet antatt markedspris på 45 millioner dollar for skipene.

Bekrefter salgsplaner

Klaveness' konsernsjef Lasse Kristoffersen sier han ikke kan kommentere konkrete salg, men tilføyer at det ikke er noen hemmelighet at rederiet arbeider med planer om salg av enkeltskip.

– Det stemmer at det sterke containermarkedet har ført til at vi har fått interesse rundt kjøp av noen av våre skip. Priser kan jeg ikke kommentere annet enn å si at meglerryktene ikke stemmer, sier han.

– Generelt har ikke vår strategi endret seg på container. Dette er en finansiell investering og skipene er til salgs om prisen er den rette. Men vi beholder dem gjerne om så ikke er tilfelle.

Til sammen har Oslo-rederiet investert 254 millioner dollar i sine åtte containerskipene. Seks av dem er nybygg som ble levert i 2013 og 2014, alle med plass til 2.500 standard 20 fots containere.

Tidligere er det foretatt betydelige nedskrivninger på investeringene i containerflåten.

Familieeid

I 2019 fikk Torvald Klaveness Gruppen et underskudd på 31,2 millioner dollar. Det skyldes svekkelsen i tørrlastmarkedet. I tillegg bidro fortsatt svake resultater fra rederiets containerskip negativt. 

Driftsinntektene falt i 2019 med 10,4 prosent til 285 millioner dollar, mens driftsresultatet ble negativt med 18,8 millioner dollar.

Konsernet eies av Trond Harald Klaveness og hans familie.