<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ventetiden har eksplodert og kapasiteten er sprengt: – Forstyrrelsene er helt enorme

Virusutbrudd i Sør-Kina forstyrrer havnetjenestene og forsinker leveransene. Det påvirker kostnadene og ventetiden i fraktmarkedet.

Publisert 15. juni 2021 kl. 10.23
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 376 ord
STAPPFULLT: Det er fullt med containere i Yantian International Container Terminal. Foto: Bloomberg

Shippingindustrien kan stå ovenfor nok en ny utfordring etter et år med containermangel og blokkering i Suez-kanalen. Virusutbrudd i Sør-Kina forstyrrer havnetjenestene og forsinker leveransene. Det øker kostnadene og forlenger ventetiden i fraktmarkedet. 

Den kinesiske provinsen Guangdong, helt sør i Kina, opplever en plutselig opptur i Covid-19 tilfeller. Det har medført at kinesiske myndigheter har stengt ned flere distrikter i provinsen. 

Guangdong står alene for 24 prosent av Kinas totale eksport. Havnene i Shenzhen og Guangzhou ligger i provinsen og er henholdsvis den tredje og femte største havnen i verden målt i containervolum, ifølge World Shipping Council. Virusutbruddet forårsaker nå store forsinkelser i fraktmarkedet, og øker de allerede høye fraktkostnadene.

«Forstyrrelsene i Shenzhen og Guangzhou er helt enorme. Bare havnene i de to byene har en enestående innvirkning på forsyningskjeden», sier Brian Glick, grunnlegger og adm. direktør i forsyningsplattformen Chain, til CNBC. 

Avgjørende rolle

Når flere deler av verden åpnet opp igjen på tampen av fjoråret førte det til en markant etterspørselsøkning i fraktmarkedet. Det medførte igjen enorme forsinkelser fra Kina til USA og Europa, som økte prisene for bedrifter og forbrukere. 

Deretter satte det enorme containerskipet, Ever Given, seg fast i Suez-kanalen, en hendelse som utløste en global shippingkrise og bremset mer enn ni milliarder dollar i internasjonal handel om dagen. 

Nå er frykten at utbruddet i Sør-Kina skal utløse nok en fraktkrise. 

«Jeg tror forstyrrelsene i forsyningskjeden øker og at eksportprisene og fraktkostnadene vil fortsette oppover. Guangdong-provinsen spiller en avgjørende rolle i den globale forsyningskjeden», sier Zhang Zhiwei, sjeføkonom i Pinpoint Asset Management, til CNBC. 

JP Wiggins, visepresident for bedriftsutvikling hos rederiprogramvarefirmaet 3GTMS, sier til CNBC at havnekrisen i Kina vil påvirke amerikanske forbrukere mer enn de europeiske, fordi mange av de berørte forsendelsene skal til Nord-Amerika. 

Lang ventetid

Utbruddet har allerede gitt utslag i ventetidene for fartøyer til kai ved Yantian International Container Terminal i Shenzhen. Den gjennomsnittlige ventetiden har nå gått fra 0,5 dager til 16 dager, ifølge Shehrina Kamal, visepresident for Intelligence Solutions i Everstream Analytics.

Økt ventetid smitter dermed over på de andre havnene siden kapasiteten er sprengt, ifølge Kamal. 

«Samlet sett vil omsetningen i havnene i Guangdong forbli treg i juni, og andre deler av Kina vil trolig bli mer forsiktige», sier Zhang fra Pinpoint Asset Management, til CNBC.