Capesize-ratene er kjent for å svinge mye. Siden onsdag i forrige uke har de nesten tredoblet seg, men fra mai snakker vi likevel om et fall på over 80 prosent.
Mye av nedgangen skyldes svak kinesisk etterspørsel, tørrlastfartens viktigste marked, som følge av svakere verdensøkonomi, høy inflasjon og svak stålproduksjon.
Dette har fått Joakim Hannisdahl til å reagere. Fra 40 prosent i forrige måned har han i starten av september tatt ned tørrlast-eksponeringen til 15 prosent i sitt shipping-hedgefond Cleaves Shipping Fund, melder e24.
Han har hatt tørrlastaksjer som en klar favoritt siden starten av året.
– Mye negativt fra Kina
– Det er mye negativt fra Kina nå, sier han, og peker på myndighetenes nulltoleranse mot coronasmitte og byggindustrien der finansieringen er strammet inn og prosjekter har stoppet opp.
– Vi tror annenhåndsverdiene faller. Aksjene har allerede priset det inn. Og så har de lange kontraktene falt kraftig. Man må se for seg at de kommer opp igjen, og det kan ta litt tid, fortsetter Hannisdahl, men tidfester overfor nettstedet at «det underliggende ser tungt ut de neste 6-12 månedene.»
På mellomlang til lang sikt er han ifølge e24 mer positiv, og karakteriserer tørrlastaksjene som «ganske attraktivt priset på dagens nivåer.»
– Spørsmålet er om kineserne får løst problemene eller om det blir enda verre. De stimulerer masse nå, så man kan se for seg at tiltakene gir positive effekter i løpet av noen måneder, sier Hannisdahl.