<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skyhøye rater i LNG

Moderne LNG-skip tjener nå 220.000 dollar dagen på en ett års kontrakt. Clarksons-analytiker Frode Mørkedal tror at shippingmarkedet for LNG vil holde seg stramt i flere år.

Publisert 13. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
KNAPPHET PÅ SKIP: – Befrakterne har støvsugd markedet for skip, sier Frode Mørkedal, analytiker i Clarksons.  Foto: Iván Kverme
KNAPPHET PÅ SKIP: – Befrakterne har støvsugd markedet for skip, sier Frode Mørkedal, analytiker i Clarksons.  Foto: Iván Kverme

Ratene for ettårskontrakter i LNG-fart økte med 40.000 dollar dagen i forrige uke og er nå oppe i 220.000 dollar dagen for et moderne skip med 174.000 kubikkmeter lastekapasitet, mens tre årskontrakter nå ligger på 150.000 dollar dagen.

– Det betyr at for år to og tre, 2024 og frem til høsten 2025, tror markedet at raten skal være 115.000 dollar dagen i snitt, sier Clarksons-analytiker Frode Mørkedal.

Spotratene i LNG har også klatret oppover i det siste og er nå oppe i 172.000 dollar dagen. Til sammenligning er nødvendighetsraten for å gå i kontantmessig break-even typisk rundt 50.000 dollar dagen.

TIL HIMMELS: Ratene for moderne LNG-skip har steget kraftig den seneste uken. Foto: Flex LNG

Enorme prisforskjeller

I dag er det ifølge Clarksons-analytikeren energisikkerhet som er nøkkelordet for hva som driver markedet. Det er enorme prisforskjeller på naturgass, og det å ha moderne skip tilgjengelig er nøkkelen til å kunne tjene store penger for olje- og gasselskapene som handler naturgass.

– Befrakterne har støvsugd markedet for skip og det er nå kun syv moderne skip tilgjengelig for periodeavtaler frem til sommeren 2023. Det er noen flere såkalte TFDE-skip, men totalt sett er tilgjengeligheten av skip så lav at ratene burde holde seg høye.

Et av selskapene som nyter godt av det knallsterke LNG-markedet, er John Fredriksen-kontrollerte Flex LNG.

– Det er de svært høye lasteverdiene kombinert med mye ventetid grunnet fulle havner i Europa som drar opp fraktratene. Verdien av en last kan jo betale ned en hel skute i dagens marked, sier Flex LNG-sjef, Øystein Kalleklev.

Skyhøy profitt

I forrige uke kunne man kjøpe naturgass fra USA til 9 dollar pr. million brutto tonn (BTU) og selge lasten inn til Europa til 47 dollar.

– Merverdien av lasten utgjør 133 millioner dollar for et TFDE-skip og 144 millioner dollar for de større moderne skipene. Dette er 75 prosent av dagens verdi for et fem år gammelt skip. Gitt den enorme profitten det er å handle naturgass i dag kan befrakterne betale nesten hva som helst for frakten, sier Mørkedal.

Han forventer at de store prisforskjellene på naturgass vil holde seg gjennom både 2023 og 2024.

– Det betyr at LNG-shippingmarkedet antakeligvis vil holde seg stramt i flere år.

STORE VERDIER: – Verdien av en last kan jo betale ned en hel skute i dagens marked, sier Flex LNG-sjef Øystein Kalleklev. Foto: Iván Kverme

Mange nybygg

Det er mange nybygg som kommer for levering fra 2024.

– På det tidspunktet tror vi USA igjen vil sende mer naturgass til Asia i istedenfor Europa noe som vil løfte tonn-mil betraktelig. Det er dermed sannsynlig at markedet vil holde seg rimelig balansert frem til neste bølge med ny produksjonskapasitet kommer i 2025 og 2026, sier Mørkedal.

Et moderne nybygg koster rundt 250 millioner dollar og kontraherer man i dag vil det ikke bli levering før tidligst i 2027.

– Hvis man hadde oppnådd en rate på 200,000 dollar dagen ville man kunne betalt et slikt skip ned på under fire år. Imidlertid ligger perioderatene, det vil si på 57 års basis på pluss/minus 100,000 dollar dagen i dag; sier Øystein Kalleklev.