Det er svært gode tider for rederier som frakter flytende petroleumsgasser (LPG). Ratene for såkalte VLGC-skip – very large gas carriers – har de seneste fire månedene mer enn firedoblet seg og tirsdag rapporterte Clarksons om VLGC-rater helt oppe i 112.900 dollar dagen for moderne skip med scrubbere. Ratene har vært drevet av god volumvekst, relativt lav flåtevekst og køer i havner – spesielt i Panama-kanalen hvor ventetiden har vært på 15–20 dager.
BW LPG fikk ikke full uttelling av det ekstremt sterke høstmarkedet i tredje kvartal, men et resultat på bunnlinjen på 46,4 millioner dollar lar seg absolutt høre. Resultatet var rundt 8 millioner dollar bedre enn i andre kvartal, som også var et rimelig godt kvartal for LPG-rederiet. I tredje kvartal endte snittratene for rederiets VLGC-er på pene 37.200 dollar dagen.
Volatiliteten i LPG-markedet er som alltid veldig stor og man skal ikke lenger tilbake enn til mars for å finne VLGC-rater helt nede i 13.000 dollar dagen.
Opptur på børsen
BW LPG og den norske konkurrenten, Avance Gas, har begge steget med rundt 100 prosent på børsen så langt i år. Til tross for den voldsomme kursfesten så mener flere analytikere at aksjene fremdeles handles godt under den verdijusterte egenkapitalen. Sundal Collier-analytiker Petter Haugen sa i forrige uke til Finansavisen at han tror at rabatten i hovedsak er knyttet til den store ordreboken for levering neste år, noe investorer frykter skal føre til en flåtevekst som overgår etterspørselsveksten.
Saken oppdateres