<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SalMar hever kjøp – skylder på regjeringen

SalMar har valgt å benytte seg av anledningen til å heve kjøpet på 1.223 tonn kapasitet som følge av grunnrenteskatten. – Ikke overrasket, sier sjømatanalytiker.

Publisert 30. sep. 2022
Oppdatert 8. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 383 ord
DROPPER KJØP: SalMar har valgt å benytte seg av anledningen til å heve kjøp av utvidet oppdrettskvote, som følge av grunnrenteskatten som Regjeringen nå har varslet. Foto: NTB

 

SalMar kjøpte tidligere i år sin relative andel tilgjengelig for fastpris ved kapasitetsjusteringen i trafikklyssystemet, tilsvarende 1.223 tonn kapasitet til ett samlet vederlag på 244,6 millioner kroner.

Ifølge en børsmelding fredag har SalMar nå valgt å heve kjøpet som følge av regjeringens foreslåtte grunnrenteskatt.

Selskapet viser til at forslagene blant annet innebærer at staten erverver 40 prosent av alle kontantstrømmene i selskapet, og at de andre eiernes andel blir tilsvarende redusert. Dette kommer til uttrykk ved at den totale skatten for havbruksselskaper i Norge øker fra 22 til 62 prosent. 

«Hvis forslagene skulle blitt vedtatt, vil det få store konsekvenser for selskapets investeringsbeslutninger og kapitalallokering fremover. Dette har skapt en situasjon som gjør at selskapet ikke finner det forsvarlig å betale det nevnte vederlaget», skriver SalMar i børsmeldingen.

Oppdrettsgiganten trekker også frem at det overraskende skatteforslaget har medført en uforutsigbarhet fra myndighetenes side som forsterker behovet for en nærmere evaluering av selskapets fremtidige investeringsstrategi. 

SJØMATANALYTIKER: Carl-Emil Kjølås Johannessen i Pareto Securities. Foto: Iván Kverme

– Ikke overrasket

Sjømatanalytiker Carl-Emil Kjølås Johannessen i Pareto Securities er ikke overrasket over SalMars avgjørelse.

– Det er vel ikke noen stor overraskelse vil jeg si. Mange spekulerer vel i at prisen i auksjonen blir lavere enn hva fastprisen ble, sier han.

Han legger samtidig til at trekket antageligvis betyr at SalMar forventer at auksjonsprisen nå skal bli lavere enn fastprisen som ble tilbudt tidligere i år i forbindelse med trafikklysjusteringen.

– Det kan også bety at SalMar ikke har lyst til å kjøpe ny kapasitet i det hele tatt, sier analytikeren.

– Tror du andre oppdrettsselskaper kommer til å gjøre det samme?

– Det ville ikke overrasket meg, sier han.

Analytikeren forklarer at ordningen i utgangspunktet er attraktiv for sjømatselskapene fordi det tenkes at prisen ville blitt lavere enn i auksjonen. Han tror dermed at de aller fleste av selskapene med produksjon i grønnmerkede områder har kjøpt kapasitet på fastpris.

Den nye grunnrenteskatten fører imidlertid til en helt annen lønnsomhet for oppdrettsselskapene, som igjen vil kunne gi effekt på lisensprisene.

– Tror du flere selskaper kommer til å avstå fra auksjonen?

– De kommer til å gi bud. Disse lisensene er jo verdt mer enn null. Men jeg tror at prisene kommer til å bli lavere for selskapene. Spørsmålet er jo hvor mye lavere, det er det som er spennende, sier han.