– Mange digitaliseringsprosjekter dømt til å mislykkes

– Bedrifter digitaliserer i hopetall. Mange av dem er dømt til å mislykkes fordi de glemmer å legge en plan for å digitalisere resten av organisasjonen, sier IT-konsulentselskapet Skill.

DIGITALT KULTURFOKUS: Mange selskaper kaster bort store beløp på digitale investeringer fordi de ansatte ikke tar dem i bruk, sier rådgivningsansvarlig Leiv Thomas Sandnes (t.v.) og salgssjef Lars Yngvar Tømmerholt i Skill. Foto: Grunde Grimstad
Teknologi

– Mange tror digitalisering er et rent teknologiprosjekt. De havarerer fordi de ikke tar kulturendringene i organisasjonen på alvor, sier salgssjef Lars Yngvar Tømmerholt i IT-konsulentselskapet Skill, som er rådgiver og guide for virksomheter som skal gjennomføre digitaliseringer.  

– En solid strategi som er forankret hos både ledelsen og de ansatte, nøkkelen til suksess her.

Tar for lett på det

Selskapet holder til i Sarpsborg og i Oslo, og har spesialisert seg på å guide private og offentlige virksomheter gjennom den digitale omstillingen.

Det består ikke bare i å hjelpe kunden med hvilke nye digitale verktøy han trenger, men å sikre at de etter prosessen opplever en vesentlig bedring av produktiviteten.

– Vi har sett en del prosjekter så vi vet hvor skoen gjerne trykker, hva vi må gjøre med det og hva som skal til til for å skape en suksesshistorier, hevder leder for rådgivning i selskapet, Leiv Thomas Sandnes.

Ifølge de to lederne vi treffer i Tollvesenets gamle kontorene på Langkaia i Oslo, er anskaffelsen av nye tekniske produkter den enkleste delen av jobben. Hovedutfordringen er å sikre at de faktisk blir tatt i bruk på riktig måte.

– Mange ledere tar lett på det, men digitalisering er mer enn å ta i bruk Teams under coronakrisen eller å la de ansatte shoppe nye apper i skyen, sier Sandnes.

– Det er en omfattende omstilling som krever at alle i organisasjonen er om bord.

«Garanterer» suksess

– Det er viktig å hamre ut noen prinsipper på forhånd. At alle tar i bruk de nye løsningene, blant annet nye rutiner for informasjonssikkerhet, felles system for tagging og navnestandarder, sier Tømmerholt.

Tjenesten har en fast pris på 990.000 kroner, og er tiltenkt kunder på mellom 100 og 3.000 ansatte. 

Selskapet tilbyr også noe som innenfor IT-konsulentbransjen er ganske sjeldent, nemlig fornøydgaranti.

– Vi er helt ærlige på både pris og innhold. Vi tror de riktige kundene vet at prisen uansett er langt billigere enn mislykkes med et stort digitaliseringsprosjekt.

Allsidige ansatte

Skill har samarbeidet med Microsoft siden 2012, og rundet nylig 100 ansatte.

Selskapet hadde driftsinntekter på 148 millioner kroner i 2019, opp fra 133 millioner i 2018, og en egenkapitalgrad på 37 prosent. Rundt halvparten var repeterende inntekter fra 200 aktive kundeforhold. Offentlige virksomheter representerer rundt 50 prosent av kundene.

– Dere virker ikke som et typisk rådgivningsselskap med de vanlige 75 prosentene IT-konsulenter på lønningslisten?

– Nei. Vi er mest opptatt av at staben skal fungere godt sammen. Vellykket digitalisering krever motiverte ansatte hos kunden, og da må vi også ha ansatte som selv er motiverte, sier Tømmerholt.

Staben består av både erfarne IT-folk og nyutdannede, finansrådgivere, ledelseskompetanse og utviklere.

Motivasjon og opplæring

Teknologileveransen er basert på Microsoft Office 365, Windows 10 og applikasjonsplattformen Microsoft Power Platform.

– Mange store investeringer i teknologi har vært bortkastet fordi de ansatte ikke bruker dem. Uten en nøye gjennomtenkt plan blir resultatet gjerne at de ansatte bare blir mer frustrerte enn før og går tilbake til å arbeide på den gamle og ineffektive måten.

Selskapet har meldt om en «voldsom vekst» under coronakrisen, uten at de vil tallfeste dette mer nøyaktig før årsrapporten er klar.

digitalisering
sky
IT-drift
Fremtidens IT
Nyheter
Teknologi