<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dataangrepet på Amedia kostet selskapet rundt 30 millioner kroner

Dataangrepet mot Amedia i desember i fjor kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. Cirka halvparten er knyttet til tapte abonnements- og annonseinntekter.

Publisert 29. apr. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 161 ord
– KUNNE BLITT LANGT MER: Finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim i Amedia anslår at det alvorlige dataangrepet i romjulen kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. – Kunne blitt langt mer, sier han. Foto: NTB

Resten av kostnadene var knyttet til selve den tekniske håndteringen av dataangrepet, og til konsekvensene av driften i etterkant av angrepet. Driften var da mer kompleks ettersom flere datasystemer var nede, sier finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim til Kampanje.

– Selv om 30 millioner kroner er en betydelig sum, så kunne kostnadene blitt langt større. I Amedias organisasjon og med våre samarbeidspartnere ble det lagt ned en stor ekstrainnsats, for å både begrense skadene, og for å så raskt som mulig komme tilbake i normal drift, og det er jeg stolt av, sier han.

Det var 28. desember i fjor at Amedia ble rammet av et alvorlig dataangrep. Angrepet rammet spesielt produksjon av papiravisene og det på verst tenkelig tid i den rolige romjulsperioden, ifølge Amedia.

Angrepet førte til at Amedias papiraviser i en kort periode ikke kom ut, og muligheten til å selge abonnement falt bort i store deler av januar. Amedias nettaviser var imidlertid ikke berørt og publiserte som normalt.

(NTB)