<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dundrer på med 175 nye milliarder

Abonnentene rømmer og ansatte får sparken, men Netflix opprettholder investeringene i nytt innhold.

Publisert 11. juli 2022
Oppdatert 11. juli 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
NYTT INNHOLD: Fra Netflix-sjef Ted Sarandos. Foto: Bloomberg
NYTT INNHOLD: Fra Netflix-sjef Ted Sarandos. Foto: Bloomberg

Når prisene på nødvendighetsgoder stiger så kraftig som nå, kutter man gjerne ut mindre nødvendige goder – og da kan abonnement på strømmetjenester som Netflix ligge tynt an.

Etter å ha mistet 200.000 abonnenter i første kvartal, har selskapet jobbet hardt for å kutte kostnadene. Som en del av dette har 450 ansatte fått sparken i to omganger i mai og juni.

– Hver kunde stiller seg spørsmålet om verdien av et abonnement sammenlignet med kostnaden, sa Netflix-sjef Ted Sarandos i et intervju med den franske avisen JDD søndag. Intervjuet har blitt gjengitt av flere store internasjonale medier.

– Vår visjon er intakt

Utover inflasjonens effekt på husholdningsbudsjetter, forklarer han nedturen med flaskehalsene i verdens forsyningskjeder og et påfølgende fall i smart-TV-salget – i tillegg til at selskapet har trukket seg ut av det russiske markedet.

– Vi tilpasser oss den svakere veksten uten å begrense investeringene i innholdsproduksjon, og vil nå 17,3 milliarder dollar i 2022. (...) Samtidig vil introduksjonen av reklame vil global og gjøre vår forretningsmodell mer kompleks, men åpne for at vi tiltrekker oss kunder som vil betale mindre, fortsatte Sarandos.

– Vår visjon om å tilfredsstille kunden er intakt, la han til, og trakk frem hvordan den nye sesongen av serien «Stranger Things» har blitt mottatt.