Dundrer på med 175 nye milliarder
Abonnentene rømmer og ansatte får sparken, men Netflix opprettholder investeringene i nytt innhold.

Når prisene på nødvendighetsgoder stiger så kraftig som nå, kutter man gjerne ut mindre nødvendige goder – og da kan abonnement på strømmetjenester som Netflix ligge tynt an.
Etter å ha mistet 200.000 abonnenter i første kvartal, har selskapet jobbet hardt for å kutte kostnadene. Som en del av dette har 450 ansatte fått sparken i to omganger i mai og juni.
– Hver kunde stiller seg spørsmålet om verdien av et abonnement sammenlignet med kostnaden, sa Netflix-sjef Ted Sarandos i et intervju med den franske avisen JDD søndag. Intervjuet har blitt gjengitt av flere store internasjonale medier.
– Vår visjon er intakt
Utover inflasjonens effekt på husholdningsbudsjetter, forklarer han nedturen med flaskehalsene i verdens forsyningskjeder og et påfølgende fall i smart-TV-salget – i tillegg til at selskapet har trukket seg ut av det russiske markedet.
– Vi tilpasser oss den svakere veksten uten å begrense investeringene i innholdsproduksjon, og vil nå 17,3 milliarder dollar i 2022. (...) Samtidig vil introduksjonen av reklame vil global og gjøre vår forretningsmodell mer kompleks, men åpne for at vi tiltrekker oss kunder som vil betale mindre, fortsatte Sarandos.
– Vår visjon om å tilfredsstille kunden er intakt, la han til, og trakk frem hvordan den nye sesongen av serien «Stranger Things» har blitt mottatt.