Gaming-konge skal bli mer aggressiv
Ingen i verden har større gaming-inntekter enn Tencent. Nå jakter giganten vekst utenfor Kina, med en mer aggressiv stil.

Tencent endrer strategi og vrir fokus over på oppkjøp av majoritetsandeler i selskaper hovedsakelig utenfor hjemlandet for å opprettholde vekst til tross for et stagnerende Kina, melder Reuters og viser til kilder med direkte kjennskap til saken.
Tech- og gamingkonglomeratet har i årevis investert i hundrevis av vekstselskaper, for det meste i Kina og for det meste i form av minoritetsandeler. Tencent har tatt rollen som en passiv finansiell investor, uten å blande seg inn i selskapenes «corporate governance.»
Men nå skal verdens største gaming-selskap målt i inntekter bli mer aggressive og aktive, opplyser kildene.
Metaverset
Tencent opplyser til nyhetsbyrået at selskapet har investert utenlands i lang tid – «lenge før enhver ny lovgivning» i Kina, og ser etter «innovative selskaper med talentfulle ledergrupper» og gir dem rom til å vokse uavhengig.»
I tillegg til kjerneområdet gaming, er Tencent også ute etter å plukke opp eiendeler – spesielt i Europa, tilknyttet det såkalte metaverset.
Tencents søken etter større eierandeler i gaming-selskaper kommer samtidig som aktører som Microsoft, Sony og Amazon øker sin tilstedeværelse i sektoren. På en telefonkonferanse i kjølvannet av kvartalstallene lagt frem i august, opplyste strategidirektør James Mitchell ifølge Reuters at selskapet fortsatt vil være «veldig» aktive med å kjøpe opp spillselskaper på andre kontinenter.
Big in Japan
Tencent ble i september største aksjonær i den franske spillutvikleren Ubisoft, med en opsjon på å øke sin eierandel fra dagens 11 prosent til 17 prosent.
I juni kjøpte kineserne opp København-baserte Sybo Games i juni, utvikleren av mobilspillet Subway Surfer, før de sikret seg en 16,25 prosents eierandel i den japanske Elden Ring-utvikleren FromSoftware.
I fjor ble den britiske spillprodusenten Sumo plukket opp til en avtale verdsatt til 1,3 milliarder dollar.
I Europa har Tencent, unntatt kjøpet av en majoritetsandel i «Clash of Clans»-utvikleren Supercell for 8,6 milliarder dollar i 2016, ifølge nyhetsbyrået fokusert på minoritetsavtaler – inklusive 9 prosents-kjøpet av britiske Frontier Developments.
Her i Norden er Tencent storeier i det svenske gaming-selskapet Paradox og finske Remedy.
Slankekur
Siden i fjor har Tencent gjentatte ganger uttalt et mål om å hente halvparten av sine gaming-inntekter utenfor Kina – fra rundt 25 prosent nå. Som et skritt på veien mot dette målet lanserte konglomeratet i desember plattformen Level Infinite i Singapore.
For å finansierte oppkjøpene av majoritetsandeler varslet Tencent tidligere i høst storstilt slanking av porteføljen. Det foreløpige målet ble da oppgitt til salg av eiendeler for 100 milliarder renminbi (14,5 milliarder dollar) i løpet av 2022.
Tencent har lagt bak seg noen tøffe år, som ikke bare har inneholdt stagnasjon i kinesisk økonomi, men også Beijings harde reguleringer innenfor en gaming-sektor anklaget for å være et «opium» for unge kinesere.
Aksjen har i perioden falt hele 60 prosent på Hongkong-børsen.