Posten har aldri hatt en bedre start på året enn i år, og mye av oppgangen skyldens at den sterke veksten i netthandelen har fortsatt inn i 2021. I løpet av årets tre første måneder økte pakkevolumene fra netthandel med 61 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det kommer frem i selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Justert driftsresultat endte på 427 millioner kroner i første kvartal. Opp fra 153 millioner kroner i samme periode året før. Den justerte driftsmarginen kom på 7,1 prosent mot 2,6 prosent i første kvartal i 2020.
Ifølge Posten har fjorårets sterke økning i netthandelen har skutt ytterligere fart i år, noe som gir vekst innen alle leveringsmåter og spesielt for hjemlevering.
– Kvartalet har vært preget av høy etterspørsel og aktivitet i markedet – omtrent som julerush. Driften har gått på høygir og våre medarbeidere har stått på for å levere med god effektivitet og kvalitet, sier konsernsjef Tone Wille.
For å styrke netthandelstilbudet har Posten til nå plassert ut døgnåpne pakkebokser på over 250 steder i Norge. I løpet av året skal det være plassert pakkebokser på 1.000 ulike steder.
Posten Norge
(Mill. kr) | 1. kv./'21 | 1. kv./'20 |
Driftsinntekter | 5.999 | 5.964 |
Driftsresultat (EBIT) | 426 | 158 |
Resultat før skatt | 434 | 21 |
Resultat etter skatt | 353 | 9 |