<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Åtte av ti kvinner opplever kjøpepress fra påvirkere

Åtte av ti kvinner opplever kjøpepress og en av tre blir nedstemt av reklame fra påvirkere i sosiale medier.

Publisert 23. okt. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 98 ord
Illustrasjonsfoto: NTB

Det viser en undersøkelse gjort av Norstat for Danske Bank blant unge mellom 18 og 25 år.

– Ifølge tall fra Mediebyråforeningen, er påvirkerne den gruppen som vokser hurtigst i reklamemarkedet, med en økning på rundt 130 prosent fra i fjor, sier Thea Olsen, forbrukerøkonom i Danske Bank til NRK.

Bakgrunnen for undersøkelsen var å se hvordan unge mennesker blir påvirket av reklame fra påvirkere i sosiale medier.

Olsen omtaler funnene som dyster lesing.

– Til alle døgnets tider bombaderes unge mennesker av reklame i sosiale medier. Konsekvensene kan være enorme, både mentalt og økonomisk, mener hun.