<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Partydansker overtar restaurant

Oslo-restauranten Stortorvets Gjestgiveri, samt utestedene Gamla og Johns Bar, er solgt til den danske utelivsgiganten Rekom Group.

Publisert 7. okt. 2020
Oppdatert 9. okt. 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 457 ord
Article lead
lead
BYGG FRA ÅR 1700: Stortorvets Gjestgiveri i Oslo sentrum er kjøpt av danske Rekom Group. Med på kjøpet følger Gamla og Johns Bar. Foto: Natassia Johnsen

Stortorvets Gjestgiveri, like ved Oslo Domkirke, holder til i en bygning fra omkring år 1700. Det har vært drevet restaurant i bygningen siden slutten av 1800-tallet. I dag huser bygget, i tillegg til restauranten, konsertlokalet og nattklubben Gamla.

Stortorvets Gjestgiveri har siden 1, januar 2018 vært eid og drevet av firkløveret Rune Johansen, Karsten Quiel, Lars Eikefjord og Tom Snustad. De har hatt fokus på restaurantdriften, i tillegg til at de har utviklet Gamla, og i løpet av de to årene de har drevet stedet er omsetningen doblet.

Nå – med virkning fra 1. oktober – selger de stedet til den danske utelivsgiganten Rekom Group.

– Rekom har vært interessert i oss i en lengre periode, og nå selger vi Stortorvets Gjestgiveri og Gamla, samt Johns Bar i Universitetsgata til dem, sier Rune Johansen, som lyder tittelen gjæstgiver og daglig leder i Stortorvets Gjestgiveri.

Johns Bar nådde i fjor et resultat før skatt på 4,5 millioner kroner av en omsetning på 53,4 millioner.

Rekom Group

  • Dansk utelivskonsern.
  • Kom til Norge i forbindelse med etableringen av Heidi’s Bier Bar i Oslo. I dag finnes Heidi’s Bier Bar i åtte norske byer. I tillegg har danskene kjøpt en rekke populære utesteder rundt omkring i Norge.
  • Eier i dag 91 utesteder i Danmark, 33 i Norge og syv i Finland.
  • Målet er å eie 50 utesteder i Norge i 2021.
  • Har med virkning fra 1. oktober kjøpt Stortorvets Gjestgiveri, Gamla og Johns Bar i Oslo.

Blir medeiere i Rekom

Johansen ønsker ikke å gå ut med prisen, men forteller at samtidig med at Rekom Group kjøper samtlige aksjer i restauranten og utestedene har de fire partnerne gått inn og kjøpt en liten aksjepost i Rekom Group.

Fjoråret bød på en resultatmargin før skatt på 9,5 prosent i Stortorvets Gjestgiveri. Året i år har naturlig nok vært tøft, og fremtiden er usikker. Dette er bakgrunnen for salget.

– Vi ser en fordel i å være en del av en større og sterkere enhet. I tillegg har Rekom ambisjoner om å vokse, og dette har vi lyst til å være en del av, sier Johansen.

MER ENN BARE BARER: – Stortorvets Gjestgiveri blir den første restauranten Rekom driver i Norge, sier daglig leder Rune Johansen i Stortorvets Gjestgiveri. Foto: Svein Lindin

Rekom er Skandinavias største utelivsgruppe. Selskapet har 91 utesteder i Danmark, 33 i Norge og syv i Finland. Rekom entret Norge da de etablerte afterskikonseptet Heidi’s Bier Bar i Oslo i 2015. Siden har danskene etablert flere avdelinger av Heidi’s Bier Bar og i tillegg kjøpt opp populære utesteder i en rekke norske byer.

– Gamla og Johns Bar er jo helt i Rekoms gate, men hva skjer nå med Stortorvets Gjestgiveri, som er en tradisjonell restaurant?

– Restauranten skal fortsette i samme drakt. Stortorvets Gjestgiveri blir den første restauranten Rekom driver i Norge, sier Johansen.

Stortorvets Gjestgiveri

(Mill. kr) 2019 2018
Driftsinntekter 59,9 40,2
Driftsresultat 5,7 1,2
Resultat før skatt 5,7 0,9
Årsresultat 4,4 0,7