Dansk hamburgergigant inntar Norge

En stor dansk fastfoodkjede inntar nå Norge. Med fokus på friske råvarer og bærekraft skal Sunset Boulevard utfordre de øvrige hamburgerkjedene her til lands.

DANSKE BURGERE TIL NORGE: Sunset Boulevard er Danmarks nest største hamburgerkjede, etter McDonalds. Kjeden har 45 restauranter i sitt hjemland. Foto: Sunset Boulevard
Uteliv

Fra før har Norge hamburgerkjeder som Burger King, McDonald’s og Max. Snart får disse konkurranse fra danskeide Sunset Boulevard, som i dag teller 45 restauranter i hjemlandet, inklusiv én på Færøyene. Nylig åpnet kjeden dessuten en restaurant på verdens største øy, Grønland.

I forbindelse med Norges-etableringen søker Sunset Boulevard nå etter Area Manager. Dreamwork har fått oppdraget med å finne rette vedkommende.

– Det må gjerne være en privatperson, men vi forventer at det blir en investorgruppe eller en industriell investor som driver flere brands i dag, sier adm. direktør i Dreamwork, Soheil Seyedi.

– Hvor mye må vedkommende regne med å investere i hver restaurant?

– Det avhenger av om det er en mindre enhet, for eksempel på et kjøpesenter, eller om det er en ekstern beliggenhet med Drive-In. Investeringen vil variere fra mellom 5 og 8 millioner kroner pr. enhet, sier Seyedi.

Sunset Boulevard

  • Danskeid hurtigmatkjede. Kjeden eies av Jeppe Droob.
  • Droob etablerte første Sunset Boulevard-restaurant i Odense i 1996.
  • Kjeden teller i dag 45 restauranter i Danmark. Her inngår også én restaurant på Færøyene og én nyåpnet restaurant i den tidligere danske kolonien Grønland.
  • I Danmark satser kjeden både på egeneide restauranter og franchise.
  • Kjeden tilbyr hamburgere laget på irsk Hereford-oksekjøtt, sandwicher og salater.
  • Søker nå etter Area Manager i Norge, og satser på å etablere første norske Sunset Boulevard-restaurant i 2022.

Nest størst i Danmark

Den som får ansvaret for å etablere Sunset Boulevard i Norge må forplikte seg til å etablere 5-10 restauranter i løpet av en periode på rundt fem år.

– Etter 25 år i markedet har vi vist at vi kan klare oss i konkurranse med de amerikanske hurtigmatkjedene og andre. Vi har derfor stor tro på at Norge vil ta godt imot oss, sier Jens Broch, adm. direktør i Sunset Boulevard.

– Vi er overbevist om at det er rom for nok en hamburgerkjede i Norge. Det har vært vekst i dette markedet de siste ti årene, og når coronarestriksjonene opphører regner vi med full fart i markedet. I Danmark åpner vi ytterligere 4 til 6 nye restauranter i år, fortsetter han.

Vi er ikke interessert i å kun ha et par restauranter i Norge
Sunset Boulevard-sjef Jens Broch

I Danmark er McDonald’s størst, mens Sunset Boulevard er nummer to, ifølge Broch.

STARTET I 1996: – Etter 25 år i markedet har vi vist at vi kan klare oss i konkurranse med de amerikanske hurtigmatkjedene, sier Jens Broch, adm. direktør i Sunset Boulevard. Foto: Sunset Boulevard

– Hvor mange restauranter sikter dere mot i Norge på sikt?

– Det er det for tidlig å si. Først må vi finne den riktige partneren. Men vi er ikke interessert i å kun ha et par restauranter, sier Broch, som regner med at den første norske Sunset Boulevard-restauranten åpner i 2022.

Broch ønsker ikke å opplyse kjedens omsetning, men nøyer seg med å si at «vi har i dag 45 restauranter og 1.200 medarbeidere». Selskapet nådde et resultat før skatt på 10 millioner danske kroner i 2019.

– 2020-tallene er ikke offentliggjort. Vi er selvfølgelig påvirket av Covid-19, men vi gikk ut av 2020 med et positivt resultat, sier Broch.

Har sagt farvel til plast

Sunset Boulevard-sjefen mener at kjeden skiller seg fra McDonald’s og Burger King på flere vis.

– Alt vårt kjøtt stammer fra kveg som har vært ute på beite i minst ti måneder, vi har et bredere sortiment enn konkurrentene og vi lager all maten etter at vi har mottatt bestillingen. Kundeundersøkelser viser at vi scorer høyt på kvalitet og verdi for pengene, sier Broch og legger til at kjeden også er særdeles opptatt av bærekraft og miljø.

– Vi var den første hurtigmatkjeden i Danmark til å slutte å bruke plastsugerør, engangsbestikk i plast og lokk til kopper laget av engangsplast. Vi har også tatt farvel med 4 millioner engangskopper på årsbasis. Vi vasker koppene i stedet, og kunder som bestiller takeaway får brusflasker med pant. I tillegg har vi sluttet med plastleketøy i barnemenyene, sier han.

Kjeden tester dessuten ut «vertical farming». Målet er å produsere salat inne i restaurantene.