Mano Pizza åpnet sin første restaurant i Stavanger i 2019. Konseptet er «pizza by the meter»; napolitansk pizza som kan bestilles i en halv meter, én meter, to meter – alt etter hvor sulten eller hvor mange personer man er.
I mai i år åpnet avdeling nummer to, på Frogner i Oslo, vegg-i-vegg med utestedet Champagneria. Neste restaurant åpner på Grünerløkka i starten av desember. Nylig flyttet restauranten i Stavanger dessuten inn i større lokaler, og økte dermed antall sitteplasser fra 15 til 60.
Nå er eierne, med Artapluss (70 prosent) i spissen, klare for videre ekspansjon.
– Via en emisjon skal vi hente nok penger til å åpne ytterligere tre-fire restauranter i 2022. Vi skal hente rundt 6 millioner kroner, og priser selskapet til 58 millioner «pre money», sier Stian Sonerud, daglig leder og medeier i Mano Pizza.
50 restauranter på sikt
Mano Pizza jobber nå med signering av lokaler for restauranter som skal åpne i 2022.
– Vi er i prosess med å signere flere lokaler i områder vi vurderer som økonomisk og strategisk riktige for neste vekstfase, forteller Mano Pizza-sjefen.
I fjor sommer hentet Mano Pizza 2,5 millioner i en emisjon. Ifølge Sonerud, som eier 8-9 prosent av aksjene i Mano Pizza, er høstens emisjon «den siste før det satses på nasjonal utrulling – eller en eventuell exit».
– Herkules ga jo 240 millioner for Olivia-kjeden og Credo ga 160 for Villa Paradiso-kjeden. Vi representerer noe nytt i pizza-kategorien, med fokus på god kunde- og matopplevelse i «fast casual»-segmentet. I tillegg er vi den eneste aktøren som tilbyr «pizza by the meter» og har en pizzaeske på én meter, sier Sonerud.
– Vi får se hva det blir til. Det kan heller ikke utelukkes at vi kommer til å drive videre selv, fortsetter han.
Til neste år er målet å åpne tre-fire nye restauranter. Deretter skal etableringstakten økes.
– Vi tror metningspunktet i Norge ligger på i overkant av 50 Mano-restauranter. Restaurant-/takeaway-markedet er i veldig sterk vekst. I tillegg har Mano, slik vi ser det, også et enormt potensial utenfor Norges grenser.
«Oppstartsfabrikken» Artapluss står også bak restaurantkonseptene Limón (tilbyr ceviche og poke), Food Family (takeaway-konsept) og Lucky Sushi. Foreløpig finnes det én Limón-avdeling (i Hegdehaugsveien i Oslo) og én Food Family (på Tøyen i Oslo). Snart åpner også Lucky Sushi. Planen er å ekspandere også med disse konseptene i 2022.
Omsetning: 10-12 mill. pr. restaurant
Mano Pizza endte 2020 med et driftsresultat på minus 800.000 kroner.
– Underskuddet skyldes at det går en del penger til videre vekst. Isolert sett var driftsmarginen til restauranten på nesten 10 prosent, noe vi synes er veldig bra tatt i betraktning at spise-inne-volumet var minimalt under pandemien og at vi var i en pilotfase i et kjellerlokale i Stavanger, sier Sonerud.
– Omsetningen endte på 7,2 millioner kroner både i fjor og i oppstartsåret 2019. Er det omsetningsnivået en Mano Pizza-restaurant normalt vil ligge på?
– Det var jo en spesiell situasjon i fjor, med corona. Én restaurant vil nok normalt ha en omsetning på 10-12 millioner. I år regner vi med å lande en samlet omsetning på 14 millioner. Til neste år forventer vi å nå totalt 50 millioner. Vi kommer til å ha åpnet et par nye restauranter før sommeren 2022, sier Sonerud.
Mano Pizza