<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det vil bli gift for Europa

En EU-granskning har tatt elbilkrigen til et nytt nivå. Kina raser, og truer med mottiltak.

Publisert 14. sep. 2023
Oppdatert 14. sep. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 611 ord
ADVARER: Kinas handelsdepartement, ledet av Wang Wentao. Foto: NTB

EU-kommisjonen offentliggjorde onsdag at den skal åpne en gransking av statsstøtte til elektriske biler som blir eksportert fra Kina.

– Elbilproduksjon er viktig for Europa. Men billige, tungt subsidierte elbiler fra Kina oversvømmer våre markeder og ødelegger dem, sa kommisjonens president Ursula von der Leyen i en «state of the union»-tale.

– Vi vil følge nøye med

Beijing reagerer sterkt på granskningen.

«Dette er en åpen, proteksjonistisk handling som vil gi alvorlige forstyrrelser i den globale bilindustrien og forsyningskjeden, inklusive EU, og vil ha en negativ innvirkning på økonomiske relasjoner og handel mellom Kina og EU», uttaler Kinas handelsdepartement ifølge internasjonale medier i en kunngjøring torsdag.

«Kina vil følge nøye med på EUs proteksjonistiske tendenser og oppfølgingstiltak, og vil bestemt beskytte kinesiske selskapers legitime rettigheter og interesser», heter det videre.

Samtidig oppfordrer Beijing til dialog. Kina er storleverandør av deler til bilprodusenter i både Tyskland, Frankrike og Italia. 

«Dialog er nødvendig for å sikre et rettferdig, forutsigbart og ikke-diskriminerende marked for å utvikle en felles elbilindustri», går det videre frem av kunngjøringen.

– Vil bli gift for Europa

Kilder med kjennskap til saken opplyser til Bloomberg at granskningen kan ta opptil ni måneder, og føre til tollsatser nær 27,5 prosent-nivået USA allerede har pålagt kinesiske elbiler. Nyhetsbyrået trekker også frem en kommentar i den kinesiske statlige avisen Global Times som hevder at Europas økonomi kan lide dersom proteksjonistiske tiltak brukes for å undertrykke Kinas elbilindustri.

VIL GRANSKE: EU-kommisjonen, ledet av Ursula von der Leyen. Foto: NTB

Det står rett ut at proteksjonisme vil bli «gift» for europeisk økonomi.

Ifølge kommentaren i Global Times er prisfordelene kinesiske elbilprodusenter nyter godt av ikke et resultat av statlige subsidier, men «Kinas fordeler innenfor verdikjede, talent, teknologi, infrastruktur og logistikk.»

«Det er klart at Europa er redde. (...) De er redde for konkurranse fra Kina, og ønsker å søke proteksjonisme som en beskyttende paraply for europeiske bilprodusenter som sakte går over til elektrifisering», heter det.

– Lav nedsiderisiko

MARKEDSLEDER: Kinesiske BYD. Foto: NTB

Analytikere fra Eurasia Group advarer ifølge Reuters om at Beijing trolig vil innføre mottiltak for å skade europeiske industrier hvis Brussel skulle lande på å legge toll på kinesiske elbiler. Andre analytikere mener granskningen kan bremse ekspansjonen blant kinesiske batterileverandører, men samtidig at den ikke bør utgjøre stor nedsiderisiko for elbilprodusenter som kan henvende seg til andre vekstmarkeder som Sørøst-Asia.

Bernstein skriver ifølge nyhetsbyrået likevel i et kundenotat at EU-granskningen kan påvirke oppfatningen av kinesiske elbilprodusenter når de ekspanderer internasjonalt. Produsentene har trappet opp eksporten etter at kinesiske forbrukere har knepet igjen og bremset gjeninnhentingen av Kinas økonomi i kjølvannet av pandemien. Resultatet har blitt overkapasitet i produksjonen.

Beskjedne kursutslag

Investorene ser ut til å dele analytikernes syn om lav nedsiderisiko for elbilprodusentene.

Markedslederen BYD falt 1,5 prosent i Hongkong torsdag. Mindre konkurrenter som Geely Auto og Nio falt bare 0,5 og 0,9 prosent, mens Xpeng faktisk steg 0,2 prosent. Statseide SAIC, som står bak bestselgeren blant kinesiskproduserte merker i Europa – MG – falt 0,3 prosent i Shanghai.

Til slutt tar vi med at den dominante kinesiske batteriprodusenten CATL falt 0,8 prosent i Shenzhen.