Spesialmodeller og limited editions har de seneste årene blitt vanlige fenomener i klokkeindustrien. Vi snakker om modeller som ofte er tilgjengelige i et begrenset antall eller en bestemt tidsperiode, og som lanseres litt på siden av de ordinære kolleksjonene. Klokkene er vanligvis basert på eksisterende design, hvor forskjellene nærmest utelukkende er av den estetiske sorten. Ofte er det heller ikke mer som skal til for å vinne entusiastenes oppmerksomhet og gunst.
De fleste av disse klokkene bygger på avtaler med eksterne organisasjoner, varemerker eller prominente personer – som Omega og NASA, Hublot og Ferrari, IWC og TOPGUN, Richard Mille og Rafael Nadal. Aktører som er naturlige partnere, og som spiller i vakker harmoni på kjøpernes preferanser og aspirasjoner.
Slik er det likevel ikke alltid – og ofte blir utfallet mer interessante enn de polerte og selvsagte samarbeidene. Her er en håndfull eksempler på usannsynlige og rare samarbeid, som har resultert i særskilt fascinerende (eller provoserende) klokker.
Panerai Luminor for Purdey
For de fleste foretak ville skytevåpen, riking-jakt og utrydningstruede dyrearter vært selve oppskriften på det perfekte PR-marerittet. Panerai vurderte det imidlertid som et perfekt utgangspunkt for en kostbar limited edition.
I 2016 lanserte Panerai fem spesialmodeller i samarbeid med den britiske (luksus)våpenprodusenten James Purdey & Sons. Klokkene i den lille serien ble utstyrt med heldekkende lokk i front, som ble dekorert for hånd med «Afrikas fem store». Håndverksmessig er det snakk om små kunstverk – men ideen er neppe noe som ville fått gjennomslag idag.
TAG Heuer Carrera Alec Monopoly Special Edition
TAG Heuer er kjent for å gjøre visse krumspring, men forvalter også en rik arv som omfatter flere ikoniske klokkedesign. En av dem er Carrera – den ikoniske sportskronografen som ble designet av Jack Heuer på 1960-tallet.
Carrera Alex Monopoly Special Edition fra 2019 er imidlertid en snodig spesialmodell produsert i samarbeid med street art-kunstneren Alec Monopoly. Mange av TAG Heuer-fansen satte kaffen i vrangstrupen, og lanseringen gav ytterligere bensin på bålet for kritikerne som hevdet at Monopoly er blottet for kredibilitet som en «ekte» kunstner. Samtidig er klokken et herlig eksempel på at ikke alle sveitsiske tungvektere er like risikoaverse.
IWC GST Chronograph Automatic Prada
Med en historie preget av tette bånd til dykking, flyvning, motorsport og det militære, har IWC i en årrekke dyrket et tøft og maskulint image. Derfor er det mange entusiaster og samlere som knapt kan tro sine egne øyne når de får presentert IWCs samarbeid med Prada.
GST Chronograph Automatic Prada (ref. IW370801) ble presentert i 2003, og var begrenset til kun 2.000 eksemplarer. Modellen bygde på den eksisterende GST Chronograph, som var forløperen til dagens Aquatimer. På urskiven finner vi logoene til både IWC og Prada, samt innslag av den røde signaturfargen til det italienske motehuset.
Seiko 5 Sports Brian May Limited Edition
Da Seiko ifjor relanserte 5 Sports-kolleksjonen, var det åpenbart med et yngre og hippere publikum i tankene. Det gjør om mulig årets samarbeid med den gråhårete Queen-gitaristen Brian May enda rarere.
Seiko 5 Sports Brian May Limited Edition er inspirert av musikerens særegne røde gitar – kjent blant fansen som «Red Special». Gitarens silhuett har funnet veien til klokkens urskive, mens Mays signatur pryder glasset i baklokket. Klokken er tilgjengelig i hele 9.000 eksemplarer, og leveres i en spesiell boks formet som en gitarkasse.
McDonald's x G-Shock Big Mac 50th Anniversary
Landsmannen Casio er heller ikke fremmed for merkelige limited editions, men denne tar virkelig kaka – eller snarere hamburgeren. I forbindelse med 50-årsjubileet til Big Mac i 2018, produserte Casio 1.000 spesielle eksemplarer av G-Shock DW-6900 i samarbeid med McDonald's Japan.
Både klokkens front og remmen er dekorert med de velsmakende lagene med brød, salat ost og kjøtt. Og det stopper heller ikke der – klokken ble levert i en metallboks formet som en Big Mac, mens ytterboksen hadde samme design som de små pappboksene hamburgeren vanligvis leveres i.
Rolex for Domino's Pizza
Rolex er neppe det første merket man forbinder med hurtigmatkjeder. Fra tidlig på 1980-tallet til litt ut på 2000-tallet produserte det sveitsiske merket likevel klokker med logoen til Domino's Pizza på urskiven. Klokkene ble etter sigende brukt som belønning til restaurantsjefer som presterte ekstra godt.
Selv om Rolex-klokkene med den velkjente røde og blå logoen ikke representerer et typisk kommersielt samarbeid, er det en oppsiktsvekkende kombinasjon av to merker i hver sin ende av skalaen. Ikke overraskende har klokkene blitt svært ettertraktede blant samlere, og selges fra tid til annen av de store auksjonshusene for langt mer enn pizzapenger.