<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FILTRERT: Farfetch vil la deg prøve luksusklærne på før du kjøper dem. Plattformen du gjør det på er den samme du sender fyllabilder og bakstverk til mamma. Foto: Snap

Prøv designerklær med telefonen – før du bruker 50.000 kroner

Det ble sagt at luksus aldri kunne selges på nett. Åpenbart var det feil, og ved hjelp av AR kan du nå prøve designerklærne rett på kroppen før du kjøper dem.

Publisert 17. juni 2021 kl. 20.31
Oppdatert 17. juni 2021 klokken 20.38
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 314 ord

Da Finansavisen intervjuet Jose Neves i 2016 var mannen i andre enden en avantgard gründer for et en mellomstor britisk startup. Ideen var enkel. Farfetch skulle bli en nettbasert plattform hvor høymotebutikker over hele verden kunne selge kuraterte luksusvarer til et globalt publikum. 

Bransjefolket rynket på nesen. Ideen om at folk var villige til å handle klær de ikke engang hadde sett for flere hundre tusen på nett var for drøyt.

To år senere, i 2018, gikk Farfetch på børs med en prising på 6,2 milliarder dollar. I fjor så selskapet for første gang sorte tall på bunnlinjen, etter at selskapets omsetning vokste med 64 prosent til 1,7 milliarder dollar i coronaåret.

Nå vil selskapet ta netthandel ett steg videre

Blant nyhetene på Snaps nylige utviklerkonferanse var at Farfetch og Snapchat har inngått et et parnerskap som innebærer at brukerene, ved hjelp av de mest moderne telefonene og AR-kompatibiliteten, nå se klær fra nettbutikken rett på kroppen. Det blir dermed mulig for første gang å prøve klærne på før du kjøper dem, noe som trolig er aktuelt for mange når du likevel skal legge 50.000 i en nye Balenciaga-jakke.

Og det er hold i det Farfetch og Snap driver med, skal man tro Matthew Drinkwater, direktør for London College of Fashion’s Fashion Innovation Agency. Til Vogue Business sier han at Snapchat «galopperer i fra» de store teknologigigantene som Facebook, Amazon, Google og Apple på bruk av AR.

Handlemåten, som på norsk kalles noe så treigt som «det digitale prøverommet» lover å poteniselt bli en tryggere og mer sosial form for shopping, ved at du kan prøve på klær hjemme i stuen. Alene eller sammen med andre.

Ambisjonen fra Snaps side er klar: De ønsker å bli et nytt butikkvindu for merker og butikker i en stadig mer nettbasert verden. Men før det skjer har de en hel del folk de må overbevise.