Går fra rødt til hvitt kjøtt
Nortura har snudd den negative utviklingen fra 2022 hjulpet av økt salg, generell prisvekst og svak kronekurs.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F76405280.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D0721f44874b72123accdd7de064019ff7050f5e01f7c308b272a7d2991510a7c)
Nortura, Norges største matprodusent og leverandør av kjøtt- og eggprodukter, har oppnådd positive resultater i første tertial av 2023, kommer det frem i en børsmelding mandag.
Selskapet rapporterte om en omsetningsøkning på rundt en milliard kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsinntektene for de fire første månedene i år endte på 9,5 milliarder kroner.
Resultatet før av- og nedskrivinger (EBITDA) har også hatt en betydelig økning, fra 42 millioner kroner til 144 millioner kroner i samme periode.
Svak kronekurs gir vekst
Økningen i omsetning skyldes blant annet økt salg av egg og kylling i dagligvaresektoren, vekst i salget til storkjøkken og industri, samt generell prisvekst i markedet. Selskapets datterselskaper med internasjonal virksomhet har også nytt godt av en svakere kronekurs.
Datterselskapenes omsetning i første tertial endte på 3 milliarder kroner, 234 millioner kroner høyere enn samme periode i fjor. NoriDane, Curtis Wool og Norsk Dyremat er de viktigste bidragsytere til veksten. Deler av veksten skyldes svakere kronekurs, kommer det frem i meldingen.
Snudd trenden
Nortura har snudd den negative resultatutviklingen i 2022 med en tiltakspakke som skulle forbedre EBITDA-resultatet. De kortsiktige tiltakene er i hovedsak ekstraordinære kostnadsbesparelser.
– Tiltakene virker etter plan, men kostnadsveksten og endringer i markedet betyr at vi fortsatt må arbeide med struktur, kostnads- og forbedringstiltak for å ivareta konkurransekraft og lønnsomhet, sier konsernsjef Anne Marit Panengstuen.
Fra rødt til hvitt kjøtt
Selv om salget gjennom dagligvarekanalen nå er på nivå med situasjonen før Covid-utbruddet, er det en vridning i salget fra rødt til hvitt kjøtt og egg. Volumet av rødt kjøtt har falt 5 prosent sammenlignet med 2022, mens hvitt kjøtt og egg har økt med 1,5 prosent.
Merkevaren Gilde opprettholder markedsandelene målt i verdi og har økt volumandelen med 0,6 prosent i kvartalet. Prior, den andre store merkevaren i Norturas portefølje, har stabil markedsandelsutvikling.
Nortura
(Mill. kr) | 1. tertial/23 | 1. tertial/22 |
Driftsinntekter | 9.517 | 8.484 |
Driftsresultat | −44 | −140 |
Resultat før skatt | 17 | −184 |