<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Som et sort hull som suger til seg alt

Den siste Airbus A380 ble levert for halvannet år siden, men Emirates-sjef Tim Clark kjører for fullt med kjempeflyet konkurrentene faser ut.

Publisert 6. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 422 ord
EMIRATES-FAVORITT: Airbus A380. Foto: NTB

Airbus avsluttet programmet i 2019 og leverte sin siste A380 mot slutten av 2021, men Emirates-sjef Tim Clark benytter fortsatt enhver anledning til å hylle flyet som rommer over 500 passasjerer over to etasjer, melder Bloomberg.

På et pressetreff under den årlige International Air Transport Association (IATA)-konferansen i Istanbul sammenlignet han tirsdag superjumboen med en Dyson-støvsuger som sluker transfer-kapasitet og flyr passasjerer videre som intet annet fly. Han er veldig tydelig på at Airbus A380 har livets rett i en tid hvor reiselysten stiger kraftig og flere oppgraderer til klassene fremst i flyet.

– Som et stort sort hull

Samtidig sliter storflyplasser som Heathrow med å utvide kapasiteten i form av flere rullebaner.

– A380-flyene er fulle og passasjerene elsker dem. Flyet er et stort sort hull som suger til seg fra overalt, uttalte han ifølge nyhetsbyrået.

ELSKER AIRBUS A380: Emirates-sjef Tim Clark. Foto: NTB

– Som dere vet har jeg beklaget fraværet av A380-ene. Vi har A380-er som trafikkerer Heathrow med 95 prosent kabinfaktor, og så lenge det ikke kommer en tredje rullebane – noe jeg ikke tror vil skje, grøsser jeg ved tanken på hva som kommer til å skje, fortsatte Clark.

Emirates-sjefen fremhevet videre at A380s stordriftsfordeler på populære ruter tillater Emirates å frakte et antall passasjerer tilsvarende 2,5 turer med Boeing 787.

– Dette er en fordel mange ikke er klar over, hevdet han ifølge Bloomberg.

– En eksotisk ettertanke

Emirates har fortsatt over 100 Airbus A380 i luften, langt flere enn samtlige konkurrenter. Det Dubai-eide flyselskapet vil bruke A380 inn i neste tiår før utfasingen begynner først i 2032. Til sammenligning har Air France faset ut flyet helt, mens Lufthansa bare har tatt tilbake et begrenset antall etter coronapandemien. Qatar Airways vil bruke dem i noen år til, men har ifølge nyhetsbyrået blikket rettet mot neste generasjon, de langt mer drivstoffeffektive og lettdrevne Boeing 777X og Airbus A350.

Airbus lanserte A380 tilbake i 2005, og flyet fikk mye oppmerksomhet med sine to etasjer, store takhøyde, doble midtganger, businessklasse-barer og førsteklasse-dusjer. Men for de fleste flyselskaper ble flyet intet annet enn det nyhetsbyrået karakteriserer som en eksotisk ettertanke, og ordrene tørket inn før coronaen fremskyndet undergangen.