Norwegian hadde 2,31 millioner passasjerer i juli, opp 5 prosent fra samme måned i fjor, og opp fra 2,03 millioner i juni.
Kabinfaktoren var på 92,4 prosent, opp fra 86 prosent i juni, viser ferske tall fra flyselskapet fredag. I juli i fjor var fyllingsgraden imidlertid noe høyere, på 94,5 prosent.
Norwegians kapasitet (ASK) i juli ble økt med 12 prosent fra juli i fjor, til 3,71 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) økte med 9 prosent til 3,43 millioner setekilometer.
– Enestående måned
«Kapasiteten var på topp for inneværende år, og 12 prosent høyere enn i juli i fjor. Fortsatte bestillinger gjennom måneden gjort av reisesultne nordiske kunder bidro til å gjøre dette til en historisk sterk juli», heter det fra selskapet.
– Juli var en enestående måned for oss i Norwegian, med høyeste antall passasjerer i år og mer enn 100.000 flere enn i samme måned i fjor, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen i en kommentar.
Karlsen melder videre at det sterke bookingmomentet fortsetter.
– Det ustabile været i Norden har helt klart påvirket denne sommerens reisemønster, og vi registrerte et jevnt salg av flybilletter gjennom hele juli, sier han.
Lurte DNB
Yielden fra billettinntektene i juli estimeres til 0,89 kroner av Norwegian, opp fra 0,86 kroner i juli i fjor.
Før fredagens trafikktall ventet DNB Markets at selskapets yield for juli ville komme inn på 0,80 kroner, ned 7,2 prosent fra juli 2022.
Inkludert andre flightrelaterte tilleggsinntekter anslår Norwegian en total yield på 1,04 kroner, opp fra 1,00 i juli i fjor.
Enhetsinntekten fra billettsalg (RASK) estimeres til 0,82 kroner, opp fra fjorårets 0,81 kroner. Samlet enhetsinntekt estimeres til 0,96 kroner, opp fra 0,55 kroner i fjor.
Videre opplyser Norwegian at selskapet har sikret 120.850 tonn drivstoff i tredje kvartal i år, mens sikringen er 66.050 tonn i fjerde kvartal. For første og andre halvår 2024 er det sikret henholdsvis 63.100 og 72.800 tonn.
Norwegian-aksjen er opp 37 prosent hittil i 2023. Selskapet har tidligere i år meldt om oppkjøp av Widerøe og samarbeid med Petter Stordalens Strawberry om fordelsprogram . Flyr-konkursen er dessuten blitt sett på som godt nytt for Norwegian.