Flyselskaper fra Midtøsten ser ut til å legge inn ordre på nye langdistansefly for flere titalls milliarder dollar når flymessen i Dubai starter mandag, opplyste bransjekilder til Reuters tidlig mandag.
Senere på dagen bekreftet Emirates en bestilling på 90 Boeing 777X, verdens største tomotors fly som ventes å bli lansert i 2025 etter fem års forsinkelse. Dermed har arrangøren av ukens flymesse lagt inn bestilling på i alt 205 777x-fly. I tillegg utvides en tidligere innlagt Boeing 787 Dreamliner-ordre med fem fly – fra 30 til 35. Kontraktssummen er estimert til 52 milliarder dollar.
Emirates bekreftet mandag også en bestilling General Electric på ytterligere 202 av GE9X-motorene som skal drive 777X-flyene. Selskapet har dermed bestilt 460 motorer til flyene som kan fly i opptil 18 timer.
– Vi er den største operatøren av Boeing 777-fly, og dagens ordre sementerer den posisjonen. (...) 777 har vært sentral i vår flåte- og nettverksstrategi med å knytte byer på alle kontinenter non-stop til Dubai, sa konsernsjef og styreleder Sjeik Ahmed bin Saeed Al Maktoum ifølge CNBC på en pressekonferanse mandag.
Forhandler om 7-800 fly
Reuters-kilder estimerer at flyselskaper verden over forhandler i kulissene om 7-800 fly, inklusive 2-300 av verdens største flytyper – etter at selskapenes planer om å fornye sine aldrende flåter ble satt på vent under pandemien. Hvor mange av disse som blir annonsert denne uken er avhengig av hvor langt samtalene har kommet – og rett og slett kampen om oppmerksomhet.
Turkish Airlines kom plutselig inn på flymessens dagsorden lørdag da det statseide nyhetsbyrået Anadolu opplyste om samtaler om kjøp av opptil 355 Airbus-fly. Det skal dreie seg om 250 A321neo – i tillegg til en rekke bredere flytyper, deriblant 75 A350-900.
Hvis partene blir enige, vil bestillingen være den største i flyselskapets historie.
Saudi-Arabia på banen
Reuters-kildene opplyser om at en del av avtalen kan bli kunngjort mandag. Flyselskapet har tidligere uttalt at det er i samtaler om så mange som 600 fly totalt, delt mellom Airbus og Boeing. En kilde fra Midtøsten karakteriserer utsiktene til en tyrkisk bestilling som et «dristig trekk» hvis den blir lansert i de Gulf-baserte konkurrentenes bakgård.
FlyDubai, som opererer mellomdistanseflyet Boeing 737 MAX, forventes ifølge kildene også å bestille flere fly mandag. Dog skal flymessen i Dubai komme for tidlig for Gulf-regionens nyeste aktør, saudi-arabiske Riyadh Air, og deres store bestilling av smalskrogede fly. Selskapet har antydet en beslutning skal komme i løpet av de neste ukene.