BDO har vært en aktør i det norske regnskapsmarkedet i 12 år. De første årene gikk det litt i rykk og napp. Det var først da Andreas Ystgaard Tjemsland tok over roret i 2019 at det tok av. Da han inntok sjefsstolen, omsatte Business Services for rundt 450 millioner kroner.
– De seneste årene har omsetningsveksten ligget på mellom 20 og 25 prosent, og i juli i år passerte vi en rullerende omsetning på en milliard kroner. Vi har mer enn doblet omsetningen på fem år, og det er blitt gjort uten at vi har vært i nærheten av å doble antall ansatte. Vi jobber nå langt mer systemdrevet enn tidligere, og vi har tiltrukket oss mange kompetente medarbeidere, sier Ystgaard Tjemsland.
BDO Business Services har i motsetning til mange av sine konkurrenter gjort relativt få oppkjøp de seneste årene.
– Vi er stolt over at veksten de senere årene nesten utelukkende har vært organisk. Det er etter min oppfatning riktig strategi over tid og den desidert morsomste måten å vokse på, sier Aasen.
– Når vi en sjelden gang har gjort oppkjøp, har det ikke vært for å øke porteføljen, men fordi vi har ønsket å styrke den lokale forankringen og øke den faglige kompetansen, sier Ystgaard Tjemsland.
Sterke synergier
BDO er nå det eneste av de fem store norske revisjonsselskapene som fortsatt tilbyr regnskapstjenester. Tidligere hadde BDO konkurranse fra både PwC og KPMG, men begge har valgt å selge regnskapsvirksomheten.
– Vi satser for fullt både på regnskap og revisjon. Fundamentet med bransjeforståelse og faglig kompetanse er i stor grad felles, og synergiene er sterke, sier Martin Aasen.
Business Services står nå for om lag 30 prosent av totalomsetning til BDO, mens dette forretningsområdet sto for 22 prosent av omsetningen for fem år siden. Hovedfokuset til Business Services ligger i den øvre delen av SMB-markedet.
– Kjernen er fortsatt regnskap, men vi har videreutviklet tjenesteområdet og tilbyr nå en bred palett med tjenester i denne aksen. Gode digitale tjenester til kundene er helt avgjørende både gjennom egenutviklede løsninger, og gjennom partnerskap med en rekke underleverandører, sier Ystgaard Tjemsland.
BDO er blant de aller største aktørene i den norske regnskapsbransjen, og Andreas Ystgaard Tjemsland er ikke i tvil om at størrelse er viktig.
– Det er klart at vår slagkraft gir oss et fortrinn med hensyn til kompetanseutvikling ved bygging av robuste leveranseteam, og når vi skal være i tet på det faglige. Vi dekker de mer komplekse behovene til kundene, og vi sikter oss i stadig større grad inn mot de større kundene.
Stor globalt nedslagsfelt
Han mener at BDO står spesielt sterkt når kundene ønsker å etablere seg utenfor Norges grenser.
– Nord-Europa er definitivt vårt sterkeste marked, men vi er representert så å si over hele verden. Ingen andre regnskapsselskaper i Norge har det samme globale nedslagsfeltet som det vi har.
Business Services har vært det mest hurtigvoksende forretningsområdet til BDO de seneste årene, og Martin Aasen mener det er langt fra urealistisk med en veksttakt på opp mot 25 prosent også til neste år.
– Den neste milliarden vil definitivt komme langt raskere enn den første. Jeg tror imidlertid på en enda kraftigere veksttakt innenfor forretningsområdene advokat og consulting både i 2025 og 2026, sier han.
Veksten i den norske regnskapsbransjen har ligger på rundt 10 prosent de seneste årene, og konkurransen om kundene blir stadig tøffere.
– Bransjen vokser fortsatt kraftig, men de fleste av våre konkurrenter vokser gjennom oppkjøp. Vi blir også invitert inn i mange av oppkjøpsrundene, men de fleste gangene går det kort tid før vi sier nei. De få gangene vi sier ja, er det for å få ny kompetanse inn i BDO-systemet og for å øke vår lokale forankring ytterligere, sier Ystgaard Tjemsland.
Fragmentert bransje
Regnskapsbransjen her til lands er fortsatt fragmentert, og består av mange små aktører. De ti største aktørene i bransjen har en markedsandel på relativt beskjedne 33 prosent, og sto i 2022 for en omsetning nær syv milliarder kroner.
– Konsolideringen i bransjen går fortsatt tregere enn mange hadde forventet, og det er definitivt fortsatt et behov for de små og mellomstore aktørene. Vi konkurrerer i liten grad om de samme kundene, og vi ser at vi lykkes med å levere på potensialet i det øvre sjiktet av SMB-segmentet. Der treffer vi godt med vår teknologi- og bransjekompetanse, robusthet og ikke minst med den internasjonale leveranseevnen vår.
Kompetanse er fortsatt en knapphetsfaktor i regnskapsmarkedet. Ystgaard Tjemsland hevder at BDO har små problemer med å tiltrekke seg de rette folkene.
– Vi er en attraktiv arbeidsgiver, og det er hard kamp om jobbene når vi utlyser stillinger, sier han.