Snuoperasjon i 24SevenOffice
I fjerde kvartal i fjor gikk 24SevenOffice med et underskudd på 37,5 millioner kroner. Nå et år senere tjener skyselskapet rundt 20 millioner kroner i kvartalet.

24SevenOffice har redusert arbeidsstokken fra 230 til 160 i løpet av de seneste to årene.
– Etter hvert som selskapet har vokst, har vi sett behovet for å justere arbeidskulturen for å bli mer prestasjonsorientert. Dette har vært et naturlig steg på veien mot å bygge en sterkere og mer målrettet organisasjon, sier adm. direktør Eirik Aalvik Stranden.
24SevenOffice har ifølge Aalvik Stranden lagt vekt på å skape et miljø der hver ansatt bidrar aktivt til selskapets suksess, med tydelige mål og en felles forståelse av hva som kreves for å nå dem.
– Resultatet er at vi nå har en mer målrettet organisasjon, der alle er engasjert i å levere sitt beste, sier han.
Aalvik Stranden legger ikke skjul på at prestasjonsnivået hadde noe å gå på da han begynte å jobbe i 24SevenOffice i 2021. Han mener at arbeidskultur er smittsomt, og det tok ikke lang tid før han skjønte at han ønsket å gjøre noen justeringer i sin nye rolle som CEO for selskapet.
– Vi har gjennomgått en betydelig utvikling i arbeidskulturen vår, og i dag er 24SevenOffice et fantastisk sted å jobbe. Vi ser på oss selv som et toppidrettslag, der alle er engasjert i å levere sitt beste. For oss er det avgjørende å ha de rette menneskene ombord, og vi legger stor vekt på å ansette talentfulle og dedikerte medarbeidere, derfor er jeg tett involvert i mange av våre ansettelser, sier han.
Kraftig omsetningsvekst
24SevenOffice omsetter nå for rundt 400 millioner kroner i året. Klarer regnskapssystemutvikleren å levere like gode resultater de neste tre kvartalene som i andre kvartal, ender det rullerende årsresultatet på rundt 100 millioner kroner.
– Vi har doblet omsetningen på to år. I fjerde kvartal i fjor hadde vi et underskudd 37,5 millioner kroner. Nå tjener vi 25 millioner kroner i kvartalet. Da vi omsatte for 230 millioner kroner, var vi oppe i 230 ansatte. Nå omsetter vi for 400 millioner kroner med rett i overkant av 160 ansatte.
Aalvik Stranden mener at 24SevenOffice nå er et av sterkest voksende SaaS-selskapene i Norden.
– De seneste fire kvartalene har vi hatt en organisk vekst på 35 prosent. Vi er helt klart blant de aller beste i klassen.
Han påpeker at 24SevenOffice kan ta de minste selskapene med systemet sitt, som rørleggeren på hjørnet eller et enkeltmannsforetak.
– De kan vokse i systemet vårt hele veien og bli på størrelse med de største bedriftene i landet. Nummer to er at vi har et system på tvers av landegrenser, og det er det ingen av konkurrentene våre som har. Og den tredje er at vi er ganske ledende på kunstig intelligens.
Ung og ambisiøs ledergruppe
24SevenOffice-sjefen mener at det har vært helt avgjørende å få på plass en ung og ambisiøs ledergruppe i selskapet, der majoriteten er eksperter på skjæringspunktet mellom regnskap og kunstig intelligens.
– Vi har definitivt Nordens beste ledergruppe på AI. Vi har fått inn Petter Moen fra BCG som produktsjef. I tillegg er AI-ekspert Lars Leganger og hans høyre hånd, Øyvind Indrebø, kommet inn fra PwC. I ledergruppen sitter også Rebecca van Vuuren, som har blitt kåret til et av landets største ledertalenter av E24.
24SevenOffice har vært ledende på skybaserte systemer i Norge siden 2021 og fikk raskt en markedsandel på over 25 prosent i skymarkedet. I første halvår av 2018 rullet selskapet ut en av verdens første kunstige intelligensmotorer (AI) i regnskapsbransjen.
– I 2018, da vi først lanserte vår AI-baserte regnskapsmodul, var vi klar over at det var et banebrytende skritt, men vi har også lært mye siden da. AI-modulen må trenes opp, og den lærer kontinuerlig basert på de fakturaene den behandler. Det er viktig at kundene har innsikt i hvordan AIen arbeider, slik at de forstår hvorfor den foreslår visse løsninger, sier produktsjef Petter Moen.
Best som verktøy
AIen vil ifølge Aalvik Stranden ofte treffe riktig, men ikke alltid.
– Derfor er vi opptatt av at kundene skal ha full oversikt og kontroll. Denne innsikten har hjulpet oss med å forbedre både teknologien og brukeropplevelsen.
Aalvik Stranden er klar på at AI aldri kommer til å erstatte den tradisjonelle kundeservicen.
– AI skinner best som et verktøy. Vi har AI i flere av modulene våre, og vi er kommet lengst på bilagsfasen og da spesielt på å behandle inngående fakturaer. En av våre største kunder i Sverige sparer over 25.000 timer i året på å bruke denne teknologien, og det er den flyten vi nå vil ha på hele bilagshåndteringen.
24SevenOffice satser og tungt på klimarapportering og ESG.
– Det ligger enorme datamengder i regnskapssystemet som kan brukes til å synliggjøre bedriftens totale klimaavtrykk og klimapåvirkning, sier Moen.
Han mener at AI er et meget godt verktøy å bruke til å få strukturert disse dataene slik at bedriften får lagt en plan for å få redusert utslippene.
– AI er imidlertid ikke svaret på alt her heller. Hvis “common sense” løser 70–80 prosent, så skal man naturligvis bruke det. AI kan ta seg av resten, sier han.
Dype lommer
24SevenOffice er kanskje den aktøren i det norske regnskapssystemmarkedet som har rettet sterkest kritikk mot Vismas dominerende posisjon i programvaremarkedet for regnskap i Norge.
– Visma har vært utrolig flinke, men det er ikke tvil om at det er et problem når de nå kontrollerer 70 til 80 prosent av selskapene i de fleste av segmentene. Konkurransetilsynet har definitivt undervurdert konkurransekraften og konkurransemakten Visma har hatt. Selskapet har dype lommer, utenlandsk eier og enorme markedsføringsevner, sier Aalvik Stranden.
24SevenOffice og flere av andre aktører i bransjen har til tross for Vismas dominerende
markedsposisjon likevel vokst kraftig de seneste årene.
– Folk liker å heie på utfordrerne. Vi mener at vi både reagerer raskere og leverer bedre produkter enn det Visma gjør. For mange er det imidlertid fortsatt en plage å bytte regnskapssystem, og når Visma har muligheten til å sponse deler av denne overgangen, så er nok det fristende for mange. Slik vi ser det, tar Visma dette igjen grundig senere gjennom å øke prisene, sier Eirik Aalvik Stranden.