Den sivile maritime sikkerheten i Europa har endret seg i retning av en stadig større kinesisk og russisk kontroll, det skriver professor i internasjonale sikkerhetsstudier ved National Defence University i Washington DC, Geoffrey F. Gresh.
I en nylig utgitt rapport skriver han at Russlands og Kinas europeiske havneinvesteringer fra Østersjøen og Svartehavet til Middelhavet, er en kraftig utfordring for NATO.
Gresh mener at russiske problemer i Ukraina ikke påvirker hvor dominerende landet, sammen med Kina, er i ferd med å bli i det maritime Europa.
I Europa har de festet sitt grep med investeringer i europeiske havner og terminaler.
Gresh viser til at Kina kontrollerer omtrent en tidel av alle europeiske havner.
«Dette er en trussel EU må møte med å løfte sine prioriteringer fra tradisjonell tenking om Russland og Kina - til å innrette seg etter verden slik den er i dag», skriver Gresh.
Advarer shippingindustrien
I rapporten Gresh har publisert, skisseres det opp flere mottiltak som EU, USA og andre partnere kan iverksette som en motvekt til den stadig økende kinesiske og russiske kontrollen i Europa.
Kina bygger nå et eget, uavhengig globalt nettverk med sjøkabler, hvor de har allerede har satt i drift SEA-ME-WE, som knytter sammen Sørøst-Asia, Midtøsten og Vest-Europa.
«Det vil det være viktig for andre land å tenke på hvordan informasjonen som sendes er sikret, lagret og delt fra ett sted til neste. Privat sektor alene, er ikke i stand til å takle omfanget av maritim cybersikkerhet for nasjonale sikkerhetsformål», skriver Gresh.