<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sparket 525 og brukte superstjerner i Super Bowl-reklame

Rockeikoner fra 80-tallet og pyroteknikk, blandet med mobbing av egen bransje, tar kanskje fokuset bort fra nedbemanning.

Publisert 10. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 208 ord
Article lead
lead
SLUTT Å KALLE HVERANDRE ROCKESTJERNER: Oppfordrer, eller beordrer rockestjernen Paul Stanley fra KISS. SKJERMDUMP: Youtube

Bare noen dager etter at fintech-selskapet Workday, som leverer software for regnskap og HR, ifølge CNBC kvittet seg med 525 ansatte eller tre prosent av arbeidsstokken, publiserte de en reklamefilm som skal vises under årets Super Bowl.

Filmen har mange kjente fjes fra 80-tallets hitlister, og de ironiserer over at ansatte i næringslivet kaller hverandre rockestjerner når de skal gi skryt.

– Næringslivsfolk, kan dere slutte å kalle hverandre rockestjerner, åpner Kiss-stjernen Paul Stanley reklamen med.

Videre dukker Joan Jett, Billy Idol, Gary Clark Jr. og Ozzy Osbourne opp i reklamen.

En 30 sekunder lang reklame under årets største amerikanske tv- og sportsbegivenhet, Super Bowl, koster 7 millioner dollar, tilsvarende 70 millioner kroner, ifølge AdAge. 

Workdays reklamefilm er 60 sekunder. Dermed må de ut med rundt 140 millioner kroner bare for å kringkaste filmen.

Hva stjernegalleriet har krevd i honorar, og hva den ett minutt lange filmen har kostet å produsere, er ukjent.

Det som er et motargument til Workdays budskap, om å slutte å kalle arbeidskollegaer i næringslivet for rockestjerner, kan være at James Williamson fra The Stooges er elektroingeniør og tidligere arbeidet hos AMD. Lou Reed arbeidet i farens regnskapsfirma etter at Velvet Underground kollapset og at Art Garfunkel var mattelærer.