Ratene for såkalte VLCC-skip – very large crude carriers – stupte fra over 100.000 dollar dagen i november til under 20.000 dollar dagen i midten av januar, drevet av laber aktivitet og bekymringer for den globale oljeetterspørselen gjennom en mulig global resesjon i 2023.
Den seneste uken har imidlertid ratene for de største råoljeskipene skutt opp over 20 prosent.
Ifølge en oversikt fra meglerhuset Clarksons Platou Securities, noteres stortankratene for skip av eco-klassen bygget i 2015 til vel 46.300 dollar pr. dag.
Til sammenligning krever rederne normalt VLCC-rater på 20-25.000 dollar pr. dag, avhengig av finansiering, for å gå i null. For de mindre skipsklassene suezmax og aframax har ratene falt den seneste uken, men ratene her forblir på svært hyggelige nivåer.
Tankrater
Råoljeskip (bygget i 2011) | Rate pr. dag | Scrubber-premie | Endring 1 dag | Endring 1 uke | Endring 1 måned |
VLCC | $37 800 | $13 000 | −4,10% | 26,30% | 0,10% |
Suezmax | $51 500 | $6 500 | 0,40% | −5,50% | 4,50% |
Aframax | $55 800 | $5 000 | −0,10% | −12,10% | −20,40% |
Råoljeskip (bygget i 2015) | Rate pr. dag | Scrubber-premie | Endring 1 dag | Endring 1 uke | Endring 1 måned |
VLCC Eco | $46 400 | $9 600 | −3,50% | 20,10% | 2,20% |
Suezmax Eco | $55 200 | $5 200 | 0,30% | −5,20% | 4,90% |
Aframax Eco | $60 100 | $3 600 | −0,10% | −11,40% | −18,80% |
Positiv trend
«VLCC-markedet har hatt en positiv vekst den seneste uken», bemerker shippinganalytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities seg i en oppdatering fredag.
Han skriver at trenden med de økende ratene er ventet å fortsette samtidig som at Kina girer seg opp for en gjenåpning av verdens nest største økonomi.
Ratene falt imidlertid noe på fredag mot dagen før etter at det ble kjent at Russland varslet at de vil kutte oljeproduksjonen med 500.000 fat olje pr. dag i mars, som en direkte konsekvens av Vestens straffegrep mot landet i kjølvannet av krigen i Ukraina.
«Det er uklart i hvilken grad dette vil påvirke raffinering innenlands og dermed produkteksport versus råoljeeksport», skriver Mørkedal.
«Historisk har månedene mars og april sett noe nedgang i den innenlandske raffinerietterspørselen som følge av vedlikehold, noe som kan påvirke produktfrakt heller enn råoljefrakt», heter det.
Kinesisk gjenåpning
En gjenåpning av Kina kan hvert fall ikke undervurderes. Landet alene utgjør om lag 30 prosent av den globale tonnmiletterspørselen i råoljefrakt. Tonnmil er et nøkkelbegrep for aktiviteten i shipping, og viser hvor mye som fraktes over en viss distanse.
Flere andre har også tatt til orde for at man bør kjøpe tankaksjer som et spill på en gjenåpning av Kina. Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities er blant de som tilhører denne skolen.
«Olje i transitt har falt med om lag 100 millioner fat globalt siden tidlig desember, noe som effektivt har fjernet etterspørsel tilsvarende om lag 50 VLCC-skip ettersom kinesiske innkjøp har vært laber. Vi mener dette vil endre på seg med lettelser i de kinesiske covid-restriksjonene og økt mobilitet», sa Haavaldsen til Finansavisen i januar.