<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Opptur for Avance Gas

VLGC-inntjeningen gikk rett til værs igjen i fjor høst og Avance Gas tredoblet resultatet fra tredje til fjerde kvartal.

Publisert 28. feb. 2023
Oppdatert 28. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 219 ord
LA FREM TALL: CEO Øystein Kalleklev i Avance Gas Ivan Kverme

 

Tirsdag morgen fremla Avance Gas, som er kontrollert av John Fredriksen, et resultat på bunnlinjen for fjerde kvartal 2022 på 34,7 millioner dollar, sammenlignet med et plussresultat på 11,6 millioner dollar i tredje kvartal. I fjerde kvartal seilte LPG-rederiet i snitt inn 46.478 dollar dagen pr. skip. Det var i overkant av 13.000 dollar mer enn i andre kvartal. LPG-rederiet har 13 skip i flåten og vil få levert ytterligere fire skip i løpet av 2023 og 2024.

Store svingninger

LPG-rederiene er blitt godt vant med store svingninger i inntjeningen og 2022 var ikke vært noe unntak i så måte. 2022 startet godt for rederne med rater oppe i rundt 50.000 dollar pr. dag. I mars falt spotratene helt ned i 13.000 dollar dagen før det kom et nytt oppsving sent på vårparten til 45.000 dollar. Gjennom sommeren svekket markedet seg igjen før det virkelig tok av nå i høst. Ratene for moderne VLGC-tonnasje i spotmarkeder lå i fjor høst tett opp mot tidligere  all-time-high-nivåer over var i november oppe i over 120.000 dollar dagen.

I 2023 gikk ratene rett ned i kjelleren igjen og i januar var ratene nede i godt under 40.000 dollar dagen. De seneste ukene har imidlertid markedet strammet seg til igjen og Clarksons Platou rapporterer nå om VLGC-ratene på 82.800 dollar dagen for moderne tonnasje.