<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Shippingkjemper på shoppingtur

Containerrederiene CMA CGM og Hapag-Lloyd er på jakt etter nye skip, og har kontaktet flere verft for å få tilbud. Favoritten er imidlertid en gammel kjenning. 

Publisert 27. mars 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 218 ord
FLERE BOKSER: Det tyske logistikkselskapet »Hapag-Lloyd er på jakt etter nye containerskip, melder skipsmegleren Maersk Broker.  Foto: Bloomberg

Containerkjempene CMA CGM og Hapag-Lloyd skal kontaktet flere koreanske skipsverft for å bestille henholdsvis ti og seks fraktskip, melder bransjenettstedet Splash247.  

Skipene skal ha en kapasitet på 4.000 TEU, og vil ha en såkalt «dual fuel»-løsning som gjør at de kan seile både på «grønn» metanol og konvensjonelt drivstoff. Ifølge nettstedet er det verftet Hyundai Mipo Dockyard som er favoritten til å sikre seg oppdragene. Det koreanske verftet er et av verdens største og har over 3.500 ansatte som er med på å bygge over 70 skip i året. 

Ordreboken utgjør 30 prosent av flåten

Den kinesiske shippingkjempen Cosco, som i høst fikk godkjent en kontroversiell transaksjon hvor de fikk kjøpe deler av en havneterminal i Hamburg, jobber visstnok også med sin egen handleliste for tiden. Kineserne planlegger en ny serie med skip på 16.000 TEU med «dual fuel»-løsning. Den nye serien vil i så fall komme i tillegg til de tolv skipene på 24.000 TEU som rederiet bestilte i høst fra de kinesiske verftene Nacks og Dacks, hvor de står på eiersiden. 

Ifølge Splash24 har den globale ordreboken for fraktskip vært skjev en stund, og ordreboken på containerskip bli juli for første gang større enn både tank- og tørrlast-ordrebøkene i dwt (dødvektstonn). Tall fra Clarksons Research viser at containerskip-ordreboken utgjør nå 29,5 prosent av den nåværende flåten, og bare innen LNG-sektoren er det en høyere «ordrebok-til-flåte ratio».