Gassrederi med flerårig kontrakt
Cool Company har signert en mangeårig fraktkontrakt for ett av sine LNG-skip. – En attraktiv periodekontrakt, sier rederisjefen.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F69507940.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Df7157053a77985de47731ad3c434c3f01a0ec04d648ae39eecf443d1a4d6723c)
Til tross for at ratene rederne som frakter flytende naturgass (LNG) oppnår i spotmarkedet har stupt, holder betalingsvilligheten seg oppe for lengre periodekontrakter.
LNG-rederiet Cool Company opplyser onsdag at det har inngått en mangeårig fraktkontrakt for ett av sine gasskip med såkalt TFDE-maskineri.
Kontrakt er ventet å begynne tidlig neste år, etter at det gjeldende skipet er blitt tilbakelevert etter å ha fullført den nåværende charterkontrakten. Kunden oppgis å være et stort energiselskap, og vil bidra til ordreboken gjennom 2027.
– Vi er svært tilfredse med å ha sikret denne attraktive timecharterkontrakten, hvilket sikret en rate som reflekterer den stadige styrken i LNG-fraktmarkedet, sier adm. direktør Richard Tyrrell.
Den ettårige timecharter-raten for LNG-skip med TFDE-maskineri oppgis nå til vel 130.000 dollar pr. dag, ifølge en liste fra meglerhuset Fearnley Securities.
Det sammenlignes med en snittrate på rett under 146.000 dollar dagen hittil i år. En mangeårig fraktkontrakt oppnår følgelig en lavere rate, men det illustrerer likevel en fortsatt styrke og appetitt for å sikre seg gass i en tid man ikke kan få nok av det.