<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Gruser markedet nok en gang

Golden Ocean fortsetter å gruse markedet og tørrlastsrederiet får godt betalt for sin høye eksponering mot et sprekt spotmarket i capesizesegmentet.

Publisert 28. aug.
Oppdatert 28. aug.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 384 ord
LA FREM TALL: CEO og CFO Peder Simonsen i Golden Ocean. Foto: Iván Kverme

Golden Ocean satt igjen med et overskudd på bunnlinjen på 62,5 millioner dollar i første kvartal kvartal, sammenlignet med 65,4 millioner dollar i første kvartal og et overskudd på 34,9 millioner dollar i andre kvartal i fjor.

– Vi er godt fornøyd med resultatet for andre kvartal og vår høye guiding i forrige kvartal gjør at mye av resultatet var gitt, sier finansdirektør og nå også midlertidig adm. direktør, Peder Simonsen, i Golden Ocean.

I første kvartal lå snittinntjeningen for henholdsvis capesizene og panamaxene på 28.005 og 15.721dollar pr. dag. Snittinntjeningen for hele flåten endte på 23.535 dollar pr. dag, sammenlignet med 22.628 dollar pr. dag i første kvartal.

Høy spoteksponering

I første kvartal traff Golden Ocean svært godt med å gå «motstøms» ved å ha en stor andel av flåten, og da en spesielt stor andel av capesizerne, i spotmarkedet. Eksponeringen mot spotmarkedet var relativt høy også i andre kvartal og capesizere, som har gått spot, har lagt bak seg det beste første halvår siden 2010. Spotinntjeningen i capesizemarkedet har i gjennomsnitt ligget på rundt 23.000 dollar så langt i år.  Golden Ocean har slått markedet grundig og snittinntjeningene for rederiet capesizere ligger på nærmere 28.000 dollar dagen.

– Vi har en kostnadsmodell med industriens laveste «cash-break-even», som gir oss muligheten til å ligge spoteksponert når vi mener det er riktig, sier Simonsen

Capesizemarkedet er blitt drevet i været av sterk kinesisk import av jernmalm og unormalt høye eksportvolumer fra Brasil. Ordreboken på rett i overkant av seks prosent av den eksisterende flåten er den laveste på rundt 30 år og på grunn av forventede høy skrapningsvolumer forventer ikke analytikerne mer enn en årlig netto flåtevekst på rundt to prosent de neste to-tre årene.

Volatilt på børsen

Golden Ocean steg med voldsomme 72 prosent fra årsskiftet og frem til 21.mai. I sommer har det imidlertid gått i utforbakke på børsen for Golden Ocean og aksjen er ned i overkant av 20 prosent siden toppnoteringen på 167 kroner.

– Siden mai har markedet blitt preget av støy fra makronyheter generelt og spesielt fra Kina, hvor frykt av resesjon og manglende etterspørsel har preget nyhetsbildet. Det generelle kapitalmarkedet har blitt mer nervøst og sykliske aksjer spesielt har blitt straffet, sier Peder Simonsen.