<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volatilt andre kvartal for Frontline

Frontline satt igjen med et overskudd på 187,6 millioner dollar i andre kvartal i et volatilt tankmarked.

Publisert 30. aug.
Oppdatert 30. aug.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 352 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Lars Barstad i Frontline. Foto: Iván Kverme

Saken oppdateres

Resultatet var 43,2 millioner dollar svakere enn på samme tid i fjor, som var Frontlines beste andre kvartal siden 2008. Resultatet var marginalt bedre enn i første kvartal. EBITDA-resultatet endte på 309 millioner dollar, som var rundt 10 millioner dollar svakere enn ventet.

– Vi har hatt et volatilt andre kvartal. Sesongmessig har det vært sterkere enn man kunne forvente, selv om det dabbet av inn i tredje kvartal, sier adm. direktør Lars Barstad i Frontline Management.

Kvartalsutbyttet endte på 0,62 dollar pr. aksje, som var identisk med utbytteutbetalingen i første kvartal.

Svakere enn ventet

Stortankmarkedet har vært svakere enn ventet i år, men det har langt fra vært krisestemning blant VLCC-rederne. Så langt i år ligger snittinntjeningen for moderne VLCC-er med scrubbere på rundt 48.000 dollar dagen. Markedet har imidlertid vært betydelig svakere i sommer mye på grunn av overraskende lav oljeimport fra Kina sin side og oljeproduksjonskutt fra Opec. I dag ligger inntjeningen i spotmarkedet på rett i overkant av 30.000 dollar dagen.

Suezmaxmarkedet og spesielt produkttankmarkedet har vært stramt gjennom hele 2024, godt hjulpet av urolighetene i Midtøsten, som har ført til omruting av varer som tidligere gikk via Rødehavet og Suezkanalen. Mye blir nå i stedet fraktet rundt Afrika. I tillegg har sanksjoner mot russisk olje økt etterspørselen etter tankskip og da særlig de mindre råoljetankerne.

Ferdig refinansiert

I år har Frontline utvidet flåten med 24 VLCC-er gjennom avtalene med det belgiske tankrederiet Euronav. Snittraten for VLCC-flåten endte i kvartalet på 49.600 dollar pr. skip pr. dag, mens suezmax-ene og produkttankerne tjente henholdsvis 45.600 og 53.100 dollar dagen.

– Vi har sluttført jobben med å refinansiere Euronav-flåten og mellomfinansieringen fra Hemen er nå betalt tilbake. Frontline er nå i en veldig god posisjon inn mot vinteren med den største flåten på flere tiår, uten at vi har trykket en aksje, sier Lars Barstad.

Frontline

(Mill.dollar) 2.kv/2024 2.kv./2023
Driftsinntekter 607,5 522,2
Driftsresultat 256,0 253,0
Resultat før og etter skatt 189,1 230,8
Resultat etter skatt 187,5 230,7