Aktivistinvestoren Elliott Management har gått inn med flere milliarder dollar i Salesforce, opplyser kilder med kjennskap til saken til Wall Street Journal.
Avisen kjenner ikke til detaljer, men Elliott er en av de største og mest profilerte aktivistinvestorene, som ofte søker styrerepresentasjon og er en pådriver for større endringer i teknologiselskaper. Andre «targets» for investoren har vært PayPal, AT&T, Dell og Twitter. Sent i fjor inngikk Elliott en avtale med Pinterest om en styreplass for seniorforvalter Marc Steinberg.
– Salesforce er et av verdens fremtredende programvareselskaper, og etter å ha fulgt selskapet i nesten to tiår har vi utviklet stor respekt for (co-konsernsjef og styreleder) Marc Benioff og hva han har bygget opp, sier Jesse Cohn, managing partner i Elliott, i en kommentar.
– Vi ser frem til å arbeide konstruktivt med Salesforce for å realisere verdier som står i stil med et selskap av denne størrelsen, fortsetter mannen som tidligere har sittet i styret i selskaper som Citrix, eBay og Twitter.
Turbulente tider
Salesforce er inne i en turbulent tid, og varslet nylig oppsigelse av 10 prosent av arbeidsstokken. Benioff forklarte kuttene med at selskapet hadde ansatt for mange mens inntektene steg kraftig under pandemien. Ved utgangen av oktober i fjor var antall ansatte nesten 80.000.
Samtidig ventes co-konsernsjef Bret Taylor å fratre sin stilling 31. januar, og dermed markere slutten på en andre periode med dobbel konsernsjef de siste årene. Taylor har delt lederansvaret med Benioff i omtrent et år. Benioff, som var med å starte Salesforce 1999, hadde ifølge Wall Street Journal blitt frustrert over Taylors tidsbruk.
Videre meldte konsernsjef og medgründer Stewart Butterfield i desember sin avgang fra Slack, som ble kjøpt av Salesforce for over 27 milliarder dollar i løpet av pandemien.
Halvert fra toppen
Elliott Management, som hadde 55 milliarder dollar under forvaltning i juni i fjor, kommer inn i Salesforce noen måneder etter en annen aktivistinvestor, Starboard Value – som ifølge avisen foreløpig ikke har klart å ta selskapet i noen retning.
Etter mange gode år har Salesforce-kursen nesten halvert seg fra toppnoteringen sent i 2021, til en prising på rundt 150 milliarder dollar. Fredag steg aksjen over 3 prosent på en god dag for teknologiaksjer.