<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Patentet som roper at Starbucks er lei krevende kunder

Riktig ingrediens i riktig mengde i riktig rekkefølge koster mye å tilby. Ny maskin skal revolusjonere kaffekjeden.

Publisert 20. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 193 ord
KREVENDE KUNDER: Det tar både tid og tålmod å lage enkelte kundebestillinger for en ansatt hos Starbucks. FOTO:NTB

Kaffedrikk-kjeden Starbucks har sendt inn søknad om patent på en maskin som kan lage alle de kompliserte kaffevariantene, skriver Business Insider.

De forskjellige variantene av kaffe er inntektsbringende for Starbucks, men tidkrevende og frustrerende å lage. Nå skal en ny patentert kaffemaskin la de ansatte lage komplisert kaffe raskere og enklere, og i de fargene kundene måtte ønske.

Starbucks meny er ifølge Business Insider bestående av et stort utvalg varme og kalde drikker som lages etter strenge oppskrifter, diktert av mengden av hver bidige ingrediens kunden ønsker seg, samt rekkefølgen de skal tilsettes. 

Muligheten for å kjøpe en personlig komponert kaffedrikk har økt salget, men har også skapt hodepine for baristaer siden kundene forventer svært personlige drikker som det tar tid å lage, samt lett kan gjøres feil. 

Hvert år genererer salget av ekstra siruper og sauser over 1 milliard dollar, tilsvarende ti milliarder kroner for selskapet.

Starbucks sier at maskinen det er søkt patent for, skal forenkle jobben ved å lede de ansatte gjennom oppskriftene, rengjøre seg selv og dosere nøyaktig.

Patentsøknaden ble levert 9. februar og det er ikke kjent om Starbucks har bygget en prototype av maskinen.