<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

10 millioner tegnet seg på syv timer

10 millioner brukere registrerte seg som Threads-brukere de første syv timene etter lansering. Meta håper Instagram-effekt kan ta rotta på Twitter.

Publisert 6. juli 2023
Oppdatert 6. juli 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 566 ord
KAMPHANER: Mark Zuckerberg og Elon Musk. Foto: NTB

Brukerne lot ikke vente på seg da Meta Platforms og Mark Zuckerberg onsdag gikk i strupen på Twitter og Elon Musk med lanseringen av Threads

THREADS-BRUKER: Kim Kardashian. Foto: NTB

«La oss gjøre dette. Velkommen til Threads,» skrev Meta-sjef Zuckerberg i sitt første innlegg på appen og slang på en flamme-emoji. Før han la til at 10 millioner brukere registrerte seg i løpet av syv timer. Blant dem var ifølge Reuters både kjendiser som Kim Kardashian, Jennifer Lopez og prominente politikere som demokraten Alexandria Ocasio-Cortez.

Zuckerberg benyttet også anledningen til å inn på Twitter og postet der en velkjent «meme» av Spiderman som står ansikt til ansikt med Spiderman, i et humoristisk stikk mot rivaliseringen med Musk og mellom de to tjenestene.

Instagram-effekt?

Analytikere har overfor nyhetsbyrået fremhevet at Threads-tilknytningen til Instagram kan gi appen en innebygget brukerbase og annonseapparat. Dette kan stikke kjepper i hjulene for Twitter der den ferske toppsjefen Linda Yaccarino prøver å lokke tilbake annonsører som har skygget banen etter at Elon Musk overtok i fjor høst.

PÅ DEFENSIVEN: Twitter, eid av Elon Musk og ledet av Linda Yaccarino. Foto: NTB

Merker som Billboard, HBO, NPR og Netflix registrerte seg som Threads-brukere i løpet av minutter etter lansering, uten at appen ifølge en Reuters-gjennomgang så ut til å inneholde annonser.

Threads lanseres som en frittstående app, men brukere kan komme inn med sin Instagram-innlogging og følge de samme kontoene, noe som potensielt gjør appen til et enkelt tillegg til eksisterende vaner for mer enn 2 milliarder månedlige aktive Instagram-brukere.

– Investorer kan ikke unngå å bli litt begeistret over muligheten for at Meta virkelig har en «Twitter-dreper», sier analysesjef Danni Hewson i investeringsselskapet AJ Bell til nyhetsbyrået.

Ikke tilfeldig timet

Threads-lanseringen er ikke helt tilfeldig timet, med et Twitter som er ordentlig på defensiven etter Elon Musks stadig lengre rekke av upopulære tiltak – senest begrensningen av antall innlegg brukere kan se.

THREADS-BRUKER: Jennifer Lopez. Foto: NTB

«Jeg mener det bør finnes en offentlig diskusjonsapp med over én milliard mennesker. Twitter har hatt muligheten til å gjøre dette, men har ikke lykkes. Forhåpentlig gjør vi det», skrev Zuckerberg onsdag.

Det skal også nevnes at Threads kommer etter at Meta tidligere har gjort flere mislykkede lanseringer av «copycat-apper», først og fremst Lasso som var ment å skulle konkurrere med TikTok.

Elon Musk selv har ikke sagt mye om Threads-lanseringen. Twitter-medgründeren Jack Dorsey tvitret et skjermbilde av Threads-appens personvern, der Musk svarte «Yeah».