Metas nye Twitter-konkurrent Threads har eksplodert i vekst siden lanseringen av appen onsdag kveld, drevet av Instagram sin enorme brukerbase.
Meta, som blant annet eier Facebook, har allerede 70 millioner registrerte brukere, ifølge Meta-sjef Mark Zuckerberg.
Blant brukerne har både kjendiser som Kim Kardashian, Jennifer Lopez og prominente politikere som demokraten Alexandria Ocasio-Cortez tatt i bruk appen. Det rapporteres også at en fjerdedel av den amerikanske kongressens 535 medlemmer har tatt i bruk appen, i følge nettstedet Axios.
Fra torsdag ettermiddag ble det rapportert at brukerne allerede hadde lagt ut mer enn 95 millioner innlegg og 190 millioner likes, i følge nettstedet The Verge.
Threads tilknytning til Instagram kan blant annet forklare den rekordraske veksten til appen, da brukerne kan registreres med sin Instagram-innlogging. Dette tillater de å overføre sitt sosiale nettverk til den nye appen og følge de samme kontoene, etterhvert som folk tar den i bruk.
Dette kan potensielt gjøre appen til et enkelt tillegg til eksisterende vaner for mer enn 2 milliarder månedlige aktive Instagram-brukere.
«La oss gjøre dette. Velkommen til Threads,» skrev Meta-sjef Zuckerberg i sitt første innlegg på appen og slang på en flamme-emoji.
Meta trenger kun 1 av 4 Instagram-brukere månedlig på Threads for at appen skal bli like stor som Twitter, sa Jasmine Enberg, hovedanalytiker ved Insider Intelligence. Twitter rapporterte snaue 238 millioner aktive brukere daglig i sin siste kvartalsrapport.
Ønskes velkommen
Instagram-tilknytningen kan stikke kjepper i hjulene for Twitter der den ferske toppsjefen Lina Yaccarino prøver å lokke tilbake annonsører, som har skygget banen etter at Elon Musk over tok i fjor høst.
Merker som Billboard, HBO, NPR og Netflix registrerte seg som Threads-brukere i løpet av minutter etter lansering, uten at appen ifølge en Reuters-gjennomgang så ut til å inneholde annonser.
Annonsører som er vant til å jobbe med Meta vil trolig også ønske et alternativ til Twitter velkommen, særlig dersom appen oppnår samme synergieffekter som Facebook og Instagram.
Mens Twitter er kjent for å være mye brukt av journalister og politikere, og er et sted hvor nyheter ofte kommer, kan Threads ha et mye bredere publikum på grunn av Instagram-tilknytningen. Dette kan være til Metas fordel, og gjøre appen mer lukrativ for annonsører.