<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Jakter prising på 82 milliarder

Den amerikanske nettmatbutikken Instacart er på vei mot Nasdaq, og indikerer en prislapp på opptil 7,7 milliarder dollar.

Publisert 11. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
PÅ VEI MOT BØRS: Instacart, ledet av Fidji Simo. Foto: Bloomberg

Nettmatbutikken Instacart gikk i august offentlig ut med planer om en Nasdaq-notering, og i en oppdatering mandag indikerer selskapet et kursintervall for børsintroduksjonen (IPO) på 26-28 dollar aksjen, tilsvarende en prising på rundt 7,7 milliarder dollar. 

Instacart vil totalt utstede 22 millioner aksjer, fordelt på 14,1 millioner nye aksjer og 7,9 millioner aksjer fra eksisterende eierne. I øvre del av kursintervallet peker dette mot et proveny på 616 millioner dollar, melder flere amerikanske medier, deriblant CNBC.

Oljefondet med

Norges Bank Investment Management (Statens Pensjonsfond Utland) er blant dem som har uttrykt interesse for å bli hjørnesteinsinvestor i IPO-en. Sammen med TCV, Sequoia Capital, D1 Capital Partners og Valiant Capital Management vil oljefondet kjøpe aksjer for opptil rundt 400 millioner dollar.

Instacart er en av USAs største nettmatbutikker, og vil bli en av årets største noteringer på New York-børsen. Dog blekner den i forhold til det SoftBank-eide, britiske chip-selskapet Arm som kan bli verdsatt til opptil 52 milliarder dollar. 

Noteringene vil bli en test av IPO-markedet som stort sett har vært stengt siden sent i 2021.

PepsiCo gikk inn

Da nettmatbutikken offentliggjorde børsplanene i august, opplyste den om et nettoresultat på 114 millioner dollar og inntekter på 716 millioner dollar etter en topplinjevekst på 15 prosent fra samme periode i året før. Kvartalet ble det femte på rad med plussresultat. I tillegg til resultatene ble det også opplyst at PepsiCo ville gå inn med 175 millioner dollar i en rettet emisjon.

Instacart konkurrerer i tillegg til tradisjonelle matbutikker med teknologiselskaper som Amazon, DoorDash, GoPuff og Grubhub. Fem måneder med lønnsomhet er dessuten mer enn hva nettmatbutikken Oda har klart her hjemme. Fredag ble det kjent at Oda Norway tapte over 285,1 millioner kroner i 2022, det tiende året på rad med underskudd

Oda ble verdsatt til 7,5 milliarder kroner  da japanske Softbank og nederlandske Prosus kom inn på eiersiden i april 2021, men i en ny finansieringsrunde halvannet år senere var verdsettelsen nede i 1,5 milliarder kroner.