<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kina-frykt og full stans

Fords nye batterifabrikk skulle bruke teknologi fra kinesiske CATL. Nå har republikanere innledet etterforskning, og byggingen er stanset.

Publisert 26. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 2 ord
Article lead
+ mer
lead
FÅR KINA-KRITIKK: Ford og konsernsjef Jim Farley stanser nå byggingen av batterifabrikken i Marshall, Michigan.  Foto: Bloomberg
FÅR KINA-KRITIKK: Ford og konsernsjef Jim Farley stanser nå byggingen av batterifabrikken i Marshall, Michigan.  Foto: Bloomberg

Ford stanser byggingen av en batterifabrikk til 3,5 milliarder dollar i Marshall, Michigan, med umiddelbar virkning, skriver Wall Street Journal og viser til en uttalelse fra bilprodusenten. Lokalavisen Detroit News omtalte saken først.

Beslutningen kommer etter at flere republikanere i Representantenes Hus har innledet en etterforskning, basert på Fords planer om å bruke lavkost batteripakker fra den kinesiske batterigiganten Contemporary Amperex Technology (CATL). 

Batteripakkene skulle brukes på Fords elektriske SUV Mustang Mach-E og pickup-en F-150 Lightning, men frykten blant politikerne er ifølge avisen at samarbeidet vil åpne for kinesisk dominans av USAs bilindustri.

Konkurranseevne

Samtidig er Ford i forhandlinger med fagforeningen United Auto Workers (UAW) om en ny tariffavtale, en avtale som ventes å øke lønnskostnadene for konsernet. UAW-organiserte gikk tidligere denne måneden til streik ved Fords Bronco-fabrikk i Detroit, en Stellantis Jeep-fabrikk i Ohio og en GM-fabrikk i Missouri.

Byggingen av Marshall-fabrikken, som ifølge Ford selv vil være avgjørende for å nå målet om å produsere 2 millioner batteridrevne biler globalt innen 2026, vil ikke gjenopptas før bilprodusenten er overbevist om at den kan drive konkurransedyktig.  

– Det er flere hensyn å ta, og som vi vurderer med tanke på vår konkurranseevne, uttaler en talsperson for Ford.

Skattefordeler

Sentralt i Kina-kritikken fra republikanerne er ifølge Wall Street Journal en skattefordel på 7.500 dollar som Biden-administrasjonen vil tilby kjøpere av nye elbiler. Republikanerne vil ikke at fordelen skal brukes på biler som inneholder batterier med CATL-teknologi, og kritiserer Det hvite hus for potensiell subsidiering av kinesiske selskaper. Reglene for skattefordelen er fortsatt under utarbeidelse.

Tjenestepersoner i Washington er i utgangspunktet nølende til å godkjenne avtaler med kinesiske selskaper, men ifølge avisens kilder erkjenner de samtidig at kineserne ofte tilbyr de beste og billigste alternativene for produksjon av elbilbatterier.

Videre støtter mange demokrater i Michigan Fords CATL-samarbeid, og peker på de omtrent 2.500 jobbene den vil tilføre delstaten.

To fabrikker til

I tillegg til Marshall-fabrikken bygger Ford batterifabrikker i Tennessee og Kentucky i samarbeid med den koreanske batteriprodusenten SK On. Partnerskapet for fabrikkene som skal være produksjonsklare i 2025 fikk 9,2 milliarder dollar i lån fra det amerikanske energidepartementet i juni.

Lånet til joint venture-selskapet BlueOval SK er det største som så langt er blitt innvilget gjennom Biden-administrasjonens Advanced Technology Vehicles Manufacturing (ATVM)-program.

Fabrikkene i Tennessee og Kentucky vil få en samlet årlig produksjonskapasitet på over 120 GWh.