<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Styrer mot stjernesmell

X-eier Elon Musk har erkjent at sviktende annonseinntekter kan velte hele selskapet. I år ligger de an til å falle hele 40 prosent.

Publisert 13. des. 2023
Oppdatert 14. des. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 417 ord
ANNONSØRER SVIKTER: X-eier Elon Musk. Foto: NTB

X (tidligere Twitter) styrer mot omtrent 2,5 milliarder dollar i annonseinntekter i 2023, opplyser kilder med kjennskap til saken til Bloomberg.

Ifølge kildene har inntektene ligget på 600 millioner dollar i kvartalet så langt i år, og noenlunde det samme ventes i inneværende kvartal. Sammenlignet med kvartalsvise annonseinntekter på drøyt én milliard dollar i fjor snakker vi altså om et fall på hele 40 prosent.

Annonser skal etter sigende utgjøre 70-75 prosent av totalinntektene. Dette peker mot en topplinje på rundt 3,4 milliarder dollar i 2023, og inkluderer inntekter fra salg av datalisenser og X Premium-abonnement. Den opprinnelige målsetningen om 3 milliarder dollar i annonse- og abonnementssalg vil, etter det nyhetsbyrået får opplyst, ikke bli nådd.

– Et ufullstendig bilde

Eksterne estimater anslår abonnementsinntektene til under 120 millioner dollar årlig. I 2021 genererte X (da Twitter) lisensinntekter på 572 millioner dollar.

– Tallene gir et ufullstendig bilde av hele virksomheten, da kildene deres ikke gir nøyaktige og omfattende detaljer. (...) Vi er en ny global virksomhet under utvikling, med flere inntektsstrømmer. Vi er ikke Twitter lenger, og måler oss ikke etter gamle Twitter-måltall – verken på inntekter eller brukere, sier driftsdirektør Joe Benarroch til Bloomberg. 

X har ikke lagt frem tall etter at Elon Musk overtok i oktober 2022, men selskapet hadde over 5 milliarder dollar i inntekter året før han tok over. Daværende ledelse, med Jack Dorsey i spissen, gikk tidlig i 2021 ut med et inntektsmål på 7,5 milliarder dollar.

Skremmer annonsører

Musk har i stedet gjennomført tøffe kostnadskutt og skremt annonsørene med kontroversielle innlegg til sine 165 millioner følgere. Eksempelvis ga han i november støtte til et antisemittisk innlegg, og selskaper som Apple og Walt Disney reagerte med å pause annonseringen på plattformen. 

X-eieren kom senere med en beklagelse og avviste at han er antisemitt , men sa på Dealbook-konferansen sent i november at annonsører som boikottet tjenesten kunne «dra til helvete» – og sidestilte boikotten med utpressing.

På samme arrangement erkjente Musk at sviktende annonseinntekter er et stort problem, så stort at det faktisk kan ende med at selskapet går overende. Ifølge nyhetsbyrået har X i det siste prøvd å gjøre seg mer uavhengig av store annonsører ved å henvende seg mer til små og mellomstore bedrifter.

En utfordring – for både nåværende og potensielle annonsører – kan likevel være at Musk har sluppet inn igjen brukere som tidligere har blitt kastet ut av X – noe som senest skjedde med den kjente konspirasjonsteoretikeren Alex Jones.