Saftig priskutt – med et stort «men»
Fisker kutter prisen på lagerbiler med 200.000 kroner, men garantiforpliktelsene kan du ikke forvente blir overholdt.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F104083816.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dcdfa7fbb278416fcbb31ccbb6796f693c1af1df5aabaa407b775a7d0676595f6)
Elbilprodusenten Fisker er i store økonomiske problemer, og kutter nå prisene på alle lagerbiler med opptil 200.000 kroner. Tilbudet kommer dog med ganske stor advarsel, skriver Tek.no.
I liten skrift nederst på siden står det nemlig at «kjøperne må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav.» Kjøpere av en Fisker Ocean etter 5. april 2024 erklærer ifølge selskapet i kontrakten at de har blitt informert om risikoen.
Andre markeder også
Selskapet har ifølge nettstedet gjort samme grep i USA og andre markeder, og JyllandsPosten hadde en sak om samme ansvarsfraskrivelse i Danmark i helgen.
– Hvis Fisker overlever, har du kanskje fått en billig bil som også skal oppdateres i fremtiden og har et servicenett. Men går Fisker konkurs, er bilen i realiteten verdiløs, sier den danske bilanalytikeren René Tønder til norske Bilnytt.
Priskuttet betyr at du kan få en Fisker Ocean Extreme med firehjulstrekk, 478 hestekrefter og 707 kilometer WLTP-rekkevidde til rundt 400.000 kroner. Risikoen er altså at bilen får en programvarefeil og ikke starter opp igjen. Og denne risikoen synes høyst reell, ettersom Tek.no i en nylig test karakteriserte programvaren som «fortsatt ikke helt i mål.»
– Vær svært forsiktig
Forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet opplyser til nettstedet at Fisker ved å fraskrive seg ansvar for bilene de selger vil bryte forbrukerkjøpsloven.
– Selskapet trenger ikke å selge bil med garanti, men kan ikke avtale seg bort fra reklamasjonsretten, sier han, og påpeker at folk bør være svært forsiktige med å kjøpe en førstegenerasjons elbil som har behov for oppdatering av programvare.
– Går produsenten konkurs, hjelper det ikke å ha gode forbrukerrettigheter. Det vil ikke være noen å rette krav mot, fortsetter Iversen.
Fiskers Skandinavia-sjef Joar Tenfjord ville ikke kommentere saken overfor Tek.no.