<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Kutte prisene er det siste jeg vil gjøre

Renault-sjef Luca de Meo er usikker på hvor smart det er å kutte prisene på elbiler. Han frykter det vil gå på forbrukertilliten løs.

Publisert 16. feb. 2023
Oppdatert 16. feb. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 459 ord
Article lead
lead
AVLYSER PRISKUTT: Renault-sjef Luca De Meo, som har begynt å få fart på marginene. Foto: NTB
AVLYSER PRISKUTT: Renault-sjef Luca De Meo, som har begynt å få fart på marginene. Foto: NTB

Tesla tok de fleste på sengen med sine priskutt i januar , og senere har andre elbilprodusenter fulgt etter i et forsøk på å få fart på markedsandelene – eksempelvis Ford.

Renault-sjef Luca de Meo er ikke sikker på hvor smarte priskuttene vil vise seg å bli.

– Ingen sunn praksis

– Vi har sett konkurrenter flytte prisene opp og ned, og det er deres avgjørelse. Men jeg tror ikke det er en sunn praksis på lang sikt, sier han til CNBC.

– Samtidig som elbilproduksjonen trappes opp i Europa, trenger vi å ha en sunn virksomhet. I Renaults tilfelle er det å kompromisse på elbil-marginene det siste jeg vil gjøre, legger de Meo til.

Renault-sjefen hevder overfor kanalen at alle prissvingningene kan skade forbrukernes tillit til elbiler.

– Vår prioritet vil være å forsvare verdien for kunden, fordi denne typen prissvingninger på en måte er verdiødeleggende. Tenk eksempelvis på restverdien, fortsetter han.

Har med seg Nissan

Renault har med seg sine langsiktige partnere i satsingen på elbiler, etter at Nissan tidligere i februar forpliktet seg til å kjøpe opptil 15 prosent av den franske produsentens elbilvirksomhet Ampere. Dette skjer som en del av en bredere omlegging av selskapenes 24-årige samarbeid.

BLIR IKKE BILLIGERE: Elbilene fra Renault. Her en Renault Megane E-Tech fra bilmessen i München i september 2021. Foto: NTB

En annen del av denne omleggingen er at Renault vil redusere sitt eierskap i Nissan fra 43 til 15 prosent.

– Min jobb er å gjøre Ampere-caset så interessant for dem (Nissan og junior alliansepartner Mitsubishi) at de vil satse penger på det og ikke et alternativt prosjekt, sier de Meo til CNBC, men understreker også at omleggingen av partnerskapet ikke forutsetter en slik investering.

En margin i bedring

Kvartalsrapporten som ble lagt frem tidligere torsdag viste at Renault-marginen er i bedring. På driften doblet marginen seg fra 2,8 prosent i 2021 til 5,6 prosent i 2022.

Dog gikk bilprodusenten i minus med 700 millioner euro i fjor, etter en nedskrivning på 2,3 milliarder euro tilknyttet Russland-exiten.

Renault klarte i 2022 en kontantstrøm på rekordhøye 2,1 milliarder euro, sammenlignet med guidingen på over 1,5 milliarder euro. Resultatet etter skatt fra videreført virksomhet steg fra 549 millioner euro i 2021 til 1,6 milliarder euro i fjor, mens inntektene steg fra 41,7 til 46,4 milliarder euro.

Renault-aksjen er torsdag ettermiddag ned rundt prosenten på Paris-børsen.