<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Streiken koster GM 140 millioner kroner hver dag

Bilstreiken i USA koster bilkjempene dyrt. Bare i september kostet streiken GM over 2,2 milliarder kroner. 

Publisert 5. okt. 2023
Oppdatert 5. okt. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 565 ord
Article lead
lead
HISTORISK: Fagforeningen United Auto Workers (UAW) tok i september for første gang ut arbeidere fra alle de tre store bilkjempene i USA ut i streik.  Foto: Bloomberg

Forhandlingene mellom United Auto Workers (UAW) og de store amerikanske bilprodusentene går fremover, og torsdag kan Reuters melde om at Ford og fagforeningen har fått «redusert uenigheten» etter flere dager med stillstand.

Fagforeningsleder Shawn Fain skal etter planen gi en oppdatering til deres 150.000 medlemmer som jobber hos Ford, General Motors (GM) og Stellantis (Chrysler) på fredag, etter at det denne uken har vært «veldig aktive» samtaler, sier personer som er kjent med forhandlingene. 

Det er foreløpig ikke kjent hvorvidt Fain vil kjøre på om han har vil kjøre på med ny runde eller om han mener at fremgangen i samtalene er tilfredsstillende nok til å ikke utvide streiken ytterligere. 

Den historiske streiken har nå pågått i 20 dager, etter at den startet den 15. september.

Økte kassakreditten

For å sikre seg mot en eventuell oppskalering av streiken har GM økt kassakreditten sin til 6 milliarder dollar frem til oktober 2024. 

Da streiken bare hadde vært et par dager, anslo bilkjempen at det ville koste konsernet rundt 100 millioner dollar. Nå hevder amerikanerne at streiken kostet dem 200 millioner dollar i september.

Det indikerer at selskapet har en gjennomsnittlig kostnad på 12,5 millioner kroner pr. dag, noe som kan øke betydelig dersom streiken trappes opp ytterligere. 

Fagforeningen streiker i dag ved to GM-produksjonsanlegg og 20 distribusjonssentre.

Ifølge GMs finansdirektør Paul Jacobson er det fornuftig å øke kreditten til selskapet i lys av uttalelser fra noen UAW-representanter om at de «har til hensikt å dra dette ut i månedsvis». Jacobsen la til at konsernet har kommet med et rekordtilbud til de ansatte, og at de trenger en avtale som er på linje med konkurrentene deres. 

Den ny kredittlinjen til GM krever at konsernet opprettholder minst 4 milliarder dollar i global likviditet og 2 milliarder dollar i amerikansk likviditet. Vilkårene for kredittavtalen begrenser også GM fra fusjoner eller salg av eiendeler samt begrenser annen ny gjeld.

Tilbyr 20 prosent 

Ford gikk ut tirsdag og sa at de hadde kommet med et omfattende tilbud til fagforeningen, som skal ha inkludert en lønnsøkning på mer enn 20 prosent, hvor av det skal være en tosifret økning det første året. 

Ifølge Reuters vil dette forslaget, hvis det blir kombinert med et tidligere forslag fra bilprodusenten angående lønnsjusteringer, føre til at den totale lønnsøkningen nærmer seg 30 prosent i løpet av kontraktens avtale. 

De har tidligere forhandlet om en kontraktsperiode på fire og et halvt år. 

Ford og UAW har likevel ikke kunngjort noen enighet vedrørende andre betydningsfulle spørsmål, inkludert lønn og fagforeningsrepresentasjon ved fremtidige batterifabrikker, i tillegg til fagforeningens krav om å gjeninnføre pensjonsplaner som sikrer et definert nivå av fordeler.

Ford hevder imidlertid at deres pensjonstilbud vil sikre at UAW-arbeidere kan pensjonere seg med 1 million dollar i sparepenger. 

Krever 40 prosent

UAW krever i utgangspunktet en lønnsøkning på 40 prosent innen 2027 – som inkluderer en umiddelbar økning på 20 prosent.

I tillegg krever fagforeningen kortere arbeidsuker og å få tilbake pensjonsrettigheter samt bedre betingelser for nyansatte. De vil også ha tilbake regulert økning av lønnen når levekostnadene øker og sterkere jobbsikkerhet for de ansatte.

Mandag hevdet fagforeningen at de hadde kommet med et nytt tilbud til GM, noe GM skal ha avvist med at det fortsatt gjenstod betydelige forskjeller mellom partene. 

GM har permittert 2.100 ansatte på grunn av streiken, mens Ford og Stellantis har måttet permittere henholdsvis 1.300 og 370 ansatte. I tillegg sier 30 prosent av underleverandørene til bilprodusentene at de har kuttet i bemanningen på grunn av streiken.