<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Du kan ikke kjøpe Tesla som en bilaksje

Aksjonærene ser på Tesla mer som en AI-aksje enn en bilaksje, mener Robert Næss.

Publisert 19. okt. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 509 ord

Onsdag kveld norsk tid presenterte Tesla sine tall for tredje kvartal, som ble nok en skuffelse. Elbilgiganten omsatte for 23,4 milliarder dollar, 900 millioner dollar lavere enn konsensus hadde ventet på forhånd.

Den totale driftsmarginen kom inn på 7,6 prosent, noe som er betydelig lavere for samme kvartal i fjor, som var 17,2 prosent.

– Tallene var litt skuffende, og marginen var dårlig, konkluderer investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss.

Cybertruck-trøbbel

Tesla bekreftet at de første leveransene av etterlengtede Cybertruck kommer i november, men på telefonkonferansen etter tallslippet kom det frem at det kun er noen få som kommer i år og neste år, og at det er først i 2025 at de leverer vesentlig flere.

Dermed vil det ta langt tid før det blir volumer og inntjening å snakke om, mener Næss. En million har bestilt seg en Cybertruck, som først ble annonsert tilbake i 2019. 

Tesla ser imidlertid ut til å nå målet om å levere 1,8 millioner biler i 2023.

– De har blitt store, så de har lykkes på mange måter. De tjener godt med penger, men problemet er at de tjener litt mindre enn i fjor. Nå begynner analytikerne å se nøye på 2024-estimatene, og de har de tatt kraftig ned i natt. Det skjer egentlig ikke så mye positivt neste år, sier Næss og legger til:

LANG VENTETID: Tesla-sjef Elon Musk presenterte Cybertrucken i 2019. Først i november kommer de første leveransene. Bilen skal lages med rustfritt stål og pansret glass. FOTO: TESLA

– Det gjør markedet litt mer usikkert. Så du kan egentlig ikke kjøpe Tesla som en bilaksje, for da er P/E  på 80, mens du kan kjøpe Stellantis på P/E 3 – en tyvendedel. 

AI-positive

Næss forteller at Tesla viet mye tid på å fortelle at de har kjøpt 10.000 av Nvidias H100-prosessor, noe som koster dem 300 millioner dollar, for å trene og bli bedre på AI.

– Så de som liker Tesla-aksjen ser mer på den som en AI-aksje, og den treningen de får fra Nvidia kan hjelpe dem bli et ledende AI-selskap, sier investeringsdirektøren.

13. januar sjokkerte Tesla med et kraftig priskutt på flere av sine modeller. Guidingen den gang var også å selge 1,8 millioner biler i år, noe som ser ut til å stemme, men prisen er kuttet med 30 prosent.

– De som er skeptiske sier det egentlig ikke hadde noen hensikt. De kunne kanskje bare beholdt prisene og solgt for det samme, det vet man ikke, sier Næss, som også påpeker at pristiltaket ikke har falt i smak hos kundene som har fått redusert verdi på bilene sine.

– Så de har vært alene om den aggressive prisstrategien.

Hør og se hele intervjuet med Robert Næss øverst i saken.