Boeing melder onsdag om et resultat etter skatt på minus 1,64 milliarder dollar, eller 2,70 dollar pr. aksje, i tredje kvartal. Underskuddet er dermed halvert fra 3,31 milliarder dollar, eller 5,49 dollar pr. aksje, i samme periode i fjor.
Justert for engangseffekter tapte flyprodusenten 3,26 dollar pr. aksje.
Skuffer på bunnen – igjen
Inntektene steg fra 15,96 til 18,10 milliarder dollar. FactSet-konsensus pekte mot 3,20 dollar pr. aksje i tap etter inntekter på 18,02 milliarder dollar.
Kvartalet er dermed det tredje på rad hvor Boeing leverer en topplinje bedre enn ventet. På bunnlinjen har selskapet derimot levert svakere enn ventet i åtte av de ni siste kvartalene, og justert resultat har ikke vært positivt siden andre kvartal i 2021.
En fri kontantstrøm på minus 310 millioner dollar var svakere enn ventede minus 266,7 millioner dollar, men selskapet opprettholder likevel 2023-guidingen på 3,0-5,0 milliarder dollar.
Aksjen lettet over 3 prosent fra start i dagens handel på Wall Street, men har siden snudd og er etter 20 minutters handel ned nesten 2 prosent.
Kutter 737 MAX-guiding
Videre opprettholder Boeing 787-guidingen på 70-80 leveranser i år, mens antallet 737 MAX-leveranser kuttes fra 400-450 til 375-400. Nedjusteringen henger sammen med to separate feil i skrogene fra Spirit AeroSystems, deriblant et feilboret hull på bakre trykkskott på flyene.
Boeings kommersielle flyvirksomhet omsatte for 7,88 milliarder dollar i tredje kvartal, 25 prosent mer enn i samme periode i fjor og godt over FactSet-konsensus på 7,49 milliarder dollar. Fraktvirksomheten økte sine inntekter med 8,6 prosent til 4,81 milliarder dollar og over konsensus på 4,73 milliarder dollar.
Forsvars-, rom- og sikkerhetsvirksomheten løftet sine inntekter 3,3 prosent til 5,48 milliarder dollar, men nådde ikke opp til forventningen på 6,07 milliarder dollar. Ifølge rapporten tar Boeing avsetninger på nesten 800 millioner dollar i forsvarssegmentet, inklusive sitt profilerte program for å bygge Air Force One.