<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Coronarush på sykkelverksted

Da coronakrisen stengte ned Norge, fryktet Vext-finalist Bike Fixx at de måtte permittere halve staben. I stedet er de travlere enn noen gang.

    Publisert 31. mars 2020 kl. 21.08
    Oppdatert 2. apr. 2020 klokken 12.31
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 582 ord
    TRAVELT: I løpet av de første 15 arbeidsdagene i mars økte antallet vedlikeholdsoppdrag med 80 prosent sammenlignet med året før. Foto: Bike Fixx

    Ettersom flere og flere flyttet til hjemmekontor og de store bedriftene sluttet å slippe eksterne leverandører inn i lokalene, rullet avbestillingene for besøk av Bike Fixx’ mobile sykkelverksted inn.

    Bedriftskunder som bestiller service på de ansattes sykler, og leaser eller kjøper sykler de ansatte kan bruke, representerer om lag 30 prosent av selskapets årlige omsetning.

    SLIPPER PERMITTERINGER: Daglig leder Per Christian Grenan-Grimstad i Bike Fixx. Foto: Bike Fixx

    Dermed fryktet daglig leder Per Christian Grenan-Grimstad at han måtte permittere halve staben.

    – Den søndagen jeg egentlig skulle skrive permitteringsvarsler, var min aller tyngste arbeidsdag, sier Grenan-Grimstad.

    Etter å ha tenkt seg om bestemte oppstartsselskapet seg likevel for å holde alle i arbeid.

    – Ifølge vår forretningsplan skal vi være tilpasningsdyktige, derfor satte vi en ambisiøs plan om å unngå permitteringer. Og nå skulle jeg helst ha rekruttert flere, sier Grenan-Grimstad.

    For å nå ut til flere har selskapet, som mange andre nettbaserte tjenester, redusert hjemkjøringsavgiften, slik at de også kunne nå ut til folk som satt hjemme i karantene. Oslo-folk med et tiltagende behov for å komme seg ut i frisk luft har sørget for at antallet vedlikeholdsoppdrag har skutt fart.

    Vext episode 4 - Bike Fixx

    80 prosents økning

    De seneste ukene har kundegruppen og arbeidsmønsteret endret seg drastisk. Mens verkstedet på Lysaker tidligere var hyppigst besøkt i morgentimene, er det nå en jevn strøm av kunder gjennom hele dagen.

    I løpet av de første 15 arbeidsdagene i mars har antallet reparasjonsoppdrag økt med 80 prosent, fra 105 oppdrag i mars i fjor til 188 i år.

    – Det verste som kan skje nå, er at Norge går i fullstendig «lockdown», eller at vi får sykdom internt, sier Grenan-Grimstad.

    Han tror likevel selskapet ville klart seg en stund uten kundebesøk i butikk og verksted.

    – Vi har mobile verksteder og leveringsløsninger, som da ville oppsøkt kundene i stedet. Hadde det derimot vært forbudt å gå ut i det hele tatt, ville vi nok måttet tenke veldig annerledes. Kanskje hjelp til selvhjelp pr. telefon eller Skype kunne blitt en løsning, sier Grenan-Grimstad.

    De seneste årene har Bike Fixx’ omsetning økt jevnt og trutt, fra 3 millioner kroner i oppstartsåret 2017 til 12 millioner i 2018 og nærmere 20 millioner i 2019 (ureviderte tall). I år er målet å omsette for 30 millioner kroner, et mål som ikke er endret som følge av coronakrisen.

    Samfunnskritisk virksomhet

    Styreleder Stian Steen-Olsen påpeker at sykkelverksteder flere steder i USA har påberopt seg å være samfunnskritiske. Noe blant annet guvernøren i New York, Andrew Cuomo, har godkjent.

    Også i Storbritannia anses sykkelverksteder som samfunnskritiske, og de har ifølge The Guardian opplevd en aktivitetsøkning ettersom folk ønsker å holde seg unna kollektivtransport.

    Skulle portforbud og kun samfunnskritiske butikker være tillatt å holde åpne også her i Norge, ville Bike Fixx tatt til orde for at sykkelverksteder skal defineres som samfunnskritiske.

    Steen-Olsen tror sågar at sykling vil øke i popularitet på den andre siden av coronakrisen. Det begrunner han med å vise til et oppsving i sykkelsalget i etterkant av blant annet finanskrisen i 2008 og dotcom-boblen tidlig på 2000-tallet.

    – Med helse- og bærekraftstrendene vi ser i dag, tror vi at sykling og sykkelreparasjon står foran en ny opptur, sier Steen-Olsen og fortsetter:

    – Ettersom vi denne gangen er utsatt for smittefare, tror vi at sykkel som transportmiddel vil bli den nye sykkelbølgen.

    Selv om Grenan-Grimstad beskriver årets høysesong som ekstra travel, har Bike Fixx enn så lenge likevel valgt å stanse den sesongmessige oppbemanningen.

    – Nå gjør vi alt for å holde hjulene i gang, og holder oss til dem vi kjenner både for å sikre kvalitet og hindre sykdom hos oss, sier Grenan-Grimstad.