<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
NY: En av stolene i kolleksjonen, basert på den klassiske Balans-modellen.  Foto: Varier Furniture

Når hjemmekontoret blir til kunst

Da verden stengte ned firedoblet de salget av de norske klassikerne som har preget det norske hjemmekontor siden starten av 1980-tallet. Nå skal en motedesigner utfordre klassikerne i form av materialvalg.

Category iconDesign
    Publisert 2. feb. 2021Oppdatert 2. feb. 2021
    Lesetid: 4 minutter

    – Noen av møblene vil forhåpentligvis gå i produksjon, mens andre er rene kunstobjekter.

    Motedesigner og gründer Ingrid Bredholt ler litt. Stolen hun refererer til er laget av betong med et par tilhørende sneakers. En annen er bekledd med oppblåsbare deler. Begge stolene er en versjon av Varier Ekstrem – stolen som endte opp i scfi fi-serien Star Trek på 1990-tallet.

    « Det er ingen som har trukket møbler på denne måten tidligere. »
    Ingrid Bredholt

    – For meg handler dette samarbeidet mye om materialets beskaffenhet. Derfor ønsket jeg å hente inn materialer vi har rundt oss. For eksempel bli inspirert av en tyggegummi på gaten, fortsetter hun.

    TOLKER KLASSIKERE PÅ NYTT: Motedesigner og gründer Ingrid Bredholt står bak den nye kolleksjonen i samarbeid med Varier Furniture. Foto: Varier Furniture

    Hjemmekontorikoner

    Nylig ble kolleksjonen Future Holds lansert, en samarbeidskolleksjon mellom motedesigner Ingrid Bredholt og Varier Furniture. Varier er et eget stykke historie i norsk møbeldesign og er kjent for ikoner som har preget hjemmekontoret siden slutten 1970-tallet.

    Bredholt er utdannet industridesigner på Istituto Europeo di Design i Milano, men startet motemerket Mardou&Dean i 2013. Klesmerket er mest kjent for jeans og plagg i skinnkvaliteter tilvirket på små atelierer i Italia. Bredholt har tidligere vist frem kolleksjoner i Stockholm, København, Paris, Oslo og har hatt en egen flaggskip-butikk i Sorgenfrigaten i Oslo. For noen måneder siden ble lokalet stengt ned. Mens klesmerket selges digitalt, har designeren nå gjort et samarbeid Varier Furniture.

    - Jeg har et veldig konkret minne fra barndommen. Min mor hadde spart til denne stolen, og det var et staselig objekt i barndomshjemmet mitt. Jeg pleide å klatre mellom beina på stolen og presse meg gjennom midten, fortsetter hun.

    Kolleksjonen heter Future Holds, nettopp på bakgrunn av nostalgien hun og mange andre har til de norske ikonene. Noen som husker knelestolen Balans? En slags gyngestol uten rygg, ofte plassert foran en stor grå mastodont av en datamaskin i et eget rom vi kalte «datarommet» på 1990-tallet. Mye har skjedd siden den gangen vi hadde plass til et eget rom dedikert til en datamaskin. Stolen som en gang var nøret på ren ergonomi, funksjonalisme og fremtidsoptimisme har fått en ny bekledning: Vevet lær, tekstil fra den danske produsenten Kvadrat, eller med et påheng av Raffia. Kontorstolen Actulum som også er designet av Peter Opsvik har blitt kledd i et tidsriktig Jaquard-mønster og med beige ruter fra Kvadrat.

    TRUKKET I SKINN: Bredholt forteller at de allerede før lanseringen hadde fått forhåndsbestillinger på denne tolkningen av Terje Ekstrøms Ekstrem-stol. Foto: Varier Furniture

    – Jeg synes det er veldig morsomt å jobbe stolen som et objekt fordi det ofte er det første designmøbelet man kjøper seg. Stolen er et veldig viktig møbel i norske hjem.

    « Da verden stengte ned i mars i fjor så opplevde vi ganske umiddelbart en betydelig økning i etterspørselen etter de produktene vi har som er mest egnet som hjemmekontorstoler. »
    Leif Holst-Liæker i Varier Furniture

    Hjemmekontor har økt etterspørselen

    Sjeldent har en god kontorstol i hjemmet føltes mer trengende. En gjennomsnittlig nordmann bruker store deler av livet sitt i en kontorstol. Etter at «hjemmet» også ble «kontoret» og all møtevirksomhet blir gjort sittende i en stol har vi fått nye kriterier for hvordan den nye hverdagen skal innredes. En kort korrespondanse med direktøren Leif Holst-Liæker i Varier Furniture kan bekrefte:

    – Da verden stengte ned i mars i fjor så opplevde vi ganske umiddelbart en betydelig økning i etterspørselen etter de produktene vi har som er mest egnet som hjemmekontorstoler. Variable Balans økte med over 200 prosent i løpet av dette året.

    Varier Furniture har i mange år tråkket i en økonomisk motbakke, men er i ferd med å få et internasjonalt momentum. Totalt økte omsetningen fra 74 millioner i 2019 til 121 millioner i 2020. 95 prosent av salget er internasjonalt. Ikke bare har verden fått et nytt behov for hjemmeinnredning, men kanskje er vi også er litt lei tunge teak møbler fra mid century perioden? Et nytrukket objekt som like gjerne kan minne litt om et barnemøbel føles som et friskt pust, selv om de har vært i produksjon siden slutten av 1970-tallet.

    – Det er en del som har forhåndsbestilt Ekstrem-stolen som er trukket i skinn. Både magasinet Vogue og Curated By har tatt kontakt. Nå forsøker vi å finne ut av hvordan vi kan ta dette i produksjon.

    Vekker stor interesse

    Selv om produktene ikke en gang er lansert og kun noen bilder har blitt lekket gjennom sosiale medier er det flere internasjonale butikker som har spurt om å kjøpe inn stolene som har blitt trukket med et lær-materiale som i utgangspunktet var påtenkt moteplagg.

    TIDSRIKTIG: Kontorstolen Actulum som også er designet av Peter Opsvik har blitt kledd i fiskeskinn. Foto: Varier Furniture

    – Det er ganske morsomt. Det er noe nytt innen møbelproduksjon. Det er ingen som har trukket møbler på denne måten tidligere. Det har jo blitt slik fordi jeg har bakgrunn fra mote, forklarer Bredholt.

    Det er umiddelbart noen ulemper med at verden har stengt ned og fysiske møter har blitt redusert til et minimum. Hvordan lanserer man egentlig et så fysisk produkt under en pandemi?

    – Det har vært en stor utfordring! I dette tilfellet har det vært en veldig slitsom prosess. Man må tenke annerledes. Vi er veldig opptatt av at yngre generasjoner skal få et tidlig møte med disse objektene, derfor skal de stilles ut rundt omkring på kulturelle institusjoner.

    Kolleksjonen ble lansert digitalt på mandag 1. februar og vil kunne sees i fysiske kulturinstutsjoner i løpet av vinteren.