Arctic ser dobling i skiapp
Kristian Mørk Spetalen i Arctic Securities mener Skitude er perfekt posisjonert for å digitalisere en fragmentert alpinbransje. Han spår kursdobling og kraftig vekst.
La det være klart: For oss i offentlig sektor handler innovasjon alltid om å realisere verdi for samfunnet og innbyggerne. For å få til det gjennom innovative metoder kreves struktur, innsats og utholdenhet.
Det er med stor interesse vi følger debatter som tør å utfordre, bidrar til refleksjon og tydeliggjør viktige utfordringer i innovasjonsarbeid, slik som innleggene til Håvard Wiik og Ram Yoga i Computas og Simen Wølneberg.
La oss rydde litt i begrepene. Stortingsmeldingen om innovasjon i offentlig sektor beskriver innovasjon slik:
«Innovasjon i offentlig sektor er å iverksette noe nytt som skaper verdi for innbyggerne og for samfunnet. Det kan være en ny eller vesentlig endret tjeneste, produkt, prosess, organisering eller kommunikasjonsmåte, og åpner for å tenke nytt om hvordan Norge kan løse store samfunnsoppgaver og utvikle offentlig sektor.»
Kommunesektorens organisasjon (KS) har definert innovasjon som noe som er nytt, nyttig, nyttiggjort. Med det som mål kan vi se på hvor det lugger.
Risikoen ligger i overgangen mellom prosjekt og implementering.
Å tro at implementeringen vil skje av seg selv, er i beste fall naivt. Å implementere er et møysommelig arbeid som krever innsats og utholdenhet. Derfor er dette viktig ved oppstart av prosjektet:
Vi i offentlig sektor må søke nye former for samarbeid for å løse samfunnsutfordringer. Næringslivet er en sentral samarbeidspartner. Vi må utfordre det eksisterende, tenke nytt om hvordan vi kan løse viktige utfordringer – og selvsagt ikke gi oss før vi har skapt reell verdi for innbyggere og samfunnet. Da kan ingen av oss tillate oss å være teaterdivaer eller spille innovasjonsteater.
Birgitte Yttri
Seksjonssjef for innovasjon og brukerretting i Digitaliseringsdirektoratet
Ellen Strålberg
Prosjektleder for StimuLab i Digitaliseringsdirektoratet