<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
GÅR LANGT: BMWs nye elbil får i overkant av 600 kilometers rekkevidde om du går for toppmodellen BMW iX xDrive50. Foto: BMW

Prisen på BMW iX er klar... Og den får over 600 kilometers rekkevidde

Nye BMW iX fås i to forskjellige utgaver. Nå er prisen på den elektriske luksusbilen klar. 

Publisert 17. mars 2021Oppdatert 17. mars 2021
Lesetid: 4 minutter

Tidligere har tyskerne lovet at den blir rask, stor og vil gå langt. Nå slipper BMW mer informasjon om sin nye, helelektriske toppmodell iX, som i lengde og bredde ligner familiebilen BMW X5. Det betyr at BMWs elektriske SUV går i direkte konkurranse med salgsvinneren Audi e-tron, men også Porsches elektriske stasjonsvogn Taycan Cross Turismo.

To modeller, forskjellige ytelser

BMW iX kommer i to forskjellige modeller fra start: BMW iX xDrive50 og BMW iX xDrive40. Førstnevnte blir den kraftigste, raskeste og med best rekkevidde, men begge har firehjulsdrift som standardutstyr.

  • BMW iX xDrive50: 500 hestekrefter/370 kW, firehjulsdrift fra to elmotorer og rekkevidde på rett over 600 kilometer målt etter WLTP-standarden. Batterikapasiteten er på 100 kWh og 0 til 100 skal gå unna på under 5,0 sekunder. Hurtiglading skjer med en maksimal effekt på 200 kW. Startprisen på iX xDrive50 er 799.000 kroner.
  • BMW iX xDrive40: 300 hestekrefter/240 kW, firehjulsdrift som på xDrive50 og batterikapasitet på 70 kWh som tilsier en rekkevidde på 400 kilometer etter WLTP-standarden.  0 til 100 skal tas unna på rett over 6,0 sekunder. Hurtiglading skjer med en maksimal effekt på 150 kW. Startprisen på denne innstegsmodellen er 659.000 kroner.
INGNE LITEN TASS: Nye BMW iX får et bagasjeromsvolum på 500 liter. Det tilsvarer en BMW X5 ladbar hybrid, men er 160 liter mindre enn det du får i en Audi e-tron. Den nye BMW-en får bakkeklaring på rundt 195 mm. Foto: BMW

Flere utstyrsversjoner

Som med salget av BMWs øvrige biler har selskapet også denne gangen laget en såkalt «Fully Charged Edition»-utgave med ekstrautstyr. 

– Denne tror vi at vil være et attraktivt kjøp for mange av våre kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Med denne utstyrspakken koster iX xDrive40 795.000 kroner mens iX xDrive50 havner på 935.000 kroner. Sistnevnte får også luftfjæringer som standardutstyr og tilhengerfeste med kapasitet på 2.500 kg er inkludert i utstyrspakken. Det er også blant annet 21-tommers felger. 

Selv om alle tall knyttet til nye BMW iX er foreløpige, fordi bilen ikke er produksjonsklar riktig ennå, ligger mye til rette for at BMW iX kan slå an blant norske kunder. Mange nordmenn vil kunne glede seg over at det blir mulig å montere takboks på BMWs nye elbil.

DU VELGER: BMW iX fås i to forskjellige utgaver. xDrive50 og xDrive40 som begge har firehjulsdrift som standardutstyr. <strong>Foto: BMW</strong> (1 / 4)
DU VELGER: BMW iX fås i to forskjellige utgaver. xDrive50 og xDrive40 som begge har firehjulsdrift som standardutstyr. Foto: BMW

Kommer, men ikke ennå

Med stadig økende tilgang på nye modeller og bedret produksjon, er det ikke lenger snakk om ventelister og køsystem på nye elbiler. Dette gjelder også for nye BMW iX. 

– I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner vi for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW iX. Selv om produksjonen først starter i sommer og bilen lanseres til høsten, betyr det at det nå mulig å spesifisere sin bil allerede nå, sier Tegneby.

På spørsmål om hvilken iX-modell den norske BMW-importøren tror blir mest populær, svarer Tegneby følgende: 

–  år vil flesteparten av leveringene være xDrive40, mens vi forventer en jevnere mix fremover.  Med en lavere innstegspris og en rekkevidde som treffer mange nordmenn, vil xDrive40 trolig bli aktuell for flere kunder. Derfor har vi også et stort volum av denne til å begynne med, sier han.

Hvilke salgsmål BMW ser for seg med sin nye elbil, er imidlertid Tegneby langt mer hemmelighetsfull om, men han kommer med et stikk til de bilimportørene som i motsetning til BWM kun har solgt et svært begrenset utvalg bilmodeller.

– For oss er BMW iX en av modellene som vil drive salget fremover, sammen med eksempelvis BMW i4, som også lanseres i år. Vår styrke har hele tiden vært å selge jevnt og godt i flere segmenter og ikke la fokuset være på én modell alene, forklarer Tegneby. 

Tar tid å lade

Selv om iX er en helt ny elbil, er ikke hurtigladingen noe i nærheten av det en Porsche Taycan stasjonsvogn leverer. Mens Posches mest praktiske elbil klarer maksimale 270 kW, ligger den splitter nye BMW-en langt bak med sine 200 kW. Og det gjelder toppmodellen iX xDrive50, mens xDrive40 ligger på enda mer folkelige 150 kW sammen med Audi e-tron 55. 

BMW lover imidlertid at 10 minutters lading av nye iX xDrive50 skal gi 120 kilometers kjøring, eller 90 kilometer om den billigere xDrive40 velges. Begge iX-modellene skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 40 minutter hevder bilprodusenten, men om dette også lar seg gjøre på ekstra kalde vinterdager, gjenstår å se. 

Liker du designen på nye BMW iX? Bli med på diskusjonen på Finansavisen Motors Facebook-gruppe!